Ongezonde verlangens naar kinderen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik kom op mijn werk veel in aanraking met kinderen. Ik voel bij mezelf echter ongezonde verlangens naar kinderen. Hoe ga ik hier mee om? Ik zit hier erg mee en heb dit al besproken met de dominee en de psycholoog. Beiden konden geen afdoend antwoord geven. De dominee vond het het beste dat ik een gewone relatie kreeg (iets waar ik heel erg tegenop zie) en de psycholoog vond dat ik dan maar ander werk moest zoeken. Nu heb ik al heel veel baantjes gehad en ik hield het nergens lang vol, behalve in de kinderopvang.

Antwoord

Beste jongeman,

Allereerst wil ik je een compliment geven. Ik heb grote bewondering voor het feit dat je zo rond uitkomt voor je gevoelens terwijl er bij veel mensen een groot taboe, en erger nog, een veroordeling volgt wanneer je open en kwetsbaar durft te zijn. Al moet ik je ook zeggen dat ik, voor mijn doen, behoorlijk lang over je vraag na moest denken. Het is een moeilijke kwestie omdat er zoveel kanten aanzitten.

Jouw kant is helder, jij wilt dit werk blijven doen omdat je het erg naar je zin hebt maar je beseft dat het een keerzijde heeft, namelijk jezelf in verleiding brengen. Een andere kant aan dit probleem zijn de kinderen -en dit weegt voor mij heel zwaar- die bij jou een ongezond seksueel verlangen oproepen. Het kan en mag niet zo zijn dat er kinderen in jouw omgeving gevaar lopen voor een levenslange ernstige beschadiging.

In mijn praktijd van hulpverlener zie ik ernstige gevolgen van seksuele beschadiging in de kinderjaren. Hoewel het mij pijn doet voor jou, vind ik dat jij niet met kinderen mag werken zolang jij worstelt met deze gevoelens. Niet voor de kinderen maar ook niet voor jezelf. Je maakt het jezelf heel zwaar op die manier.

Wat betreft ander werk zoeken zou ik je aanraden om eens een beroepskeuzetest te overwegen. Dit kun je bij ieder arbeidsbureau aanvragen. Het kan jou helpen om ander werk te vinden wat je ook leuk vindt maar waarbij je geen kinderen treft.

Overigens gun ik je een fijne relatie waarin je, ook seksueel, aan gezonde verlangens gehoor mag geven! Ik wens je veel sterkte toe en succes met de beslissingen die je gaat nemen. Bid voor wijsheid en liefde voor anderen en jezelf.

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

geaardheid