Afrikaanse vlechtjes

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een Nederlandse. Ik vind Afrikaanse vlechtjes erg leuk en mooi. Volgens mijn ouders is dit tegen Gods Woord in gaan. Zij vinden het werelds, heidens en absoluut geen gezicht. Ze zeggen dat ik toch geen buitenlander ben. Dat dat alleen maar is om op te vallen en valt buiten wat redelijk en normaal is. Volgens mij is dat niet zo. Ik vind het een bijzondere vorm van haardracht, dat je mooi of lelijk kunt vinden, maar niet goed of fout is. De Afrikaanse cultuur trekt mij erg, dat speelt wel een rol.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jonge (?) dame,

Ons haar is een gave van de Schepper. Ook de manier waarop we het dragen, wordt door de Heere bepaald. Elke cultuur heeft zijn haarmode en daarin zijn steeds ook weer trends. We moeten als christen niet met de wereldse trends meegaan, maar naar de Bijbel luisteren. Zie b.v. 1 Tim. 2:9, 10 en 1 Petr. 3:3 tot 5.

We behoren onze haren goed te verzorgen (dat geldt voor vrouwen en mannen). Daarbij dienen we ons wel af te vragen met welke bedoeling we dat doen. Om door anderen gezien te worden? Of om bij een bepaalde groep te horen? Of willen we met ons uiterlijk uitstralen dat we voor de Heere willen leven. Dat moet dan wel vanuit ons innerlijk komen. Uiterlijke en inwendige mens moet een twee-eenheid zijn. Ik weet niet hoe oud je bent, maar later zul je misschien met een glimlach terugdenken aan je `Afrikaanse vlechtjes`.

Hopelijk heb ik je met dit antwoord iets geholpen in je denken en ontwikkeling.

Groetend, ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

haardracht