Opnieuw verkering krijgen met ex

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Een vraag waar een ander mee zit mee zit, en ik niet weet welk antwoord ik moet geven aan die persoon: als je verkering hebt gehad en je hebt met degene waarmee je verkering hebt gehad gedaan wat pas hoort in het huwelijk, en daarna (lange tijd) is de verkering uitgegaan, mag je dan weer opnieuw verkering 'krijgen'?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een praktische vraag stel je. Ik ken je niet, weet niet hoe oud/jong je bent. De relatie heeft lang geduurd. En jullie hebben gedaan alsof je getrouwd was. Dat is de grote verzoeking van deze tijd en ook van onze gezindte. Het had niet gemoeten, want huwelijk en seksualiteit horen volgens de Bijbel bij elkaar. Eigenlijk ben je door seksuele gemeenschap te hebben met elkaar getrouwd voor God. Toch gaat de relatie 'uit'. Omdat dát kan gebeuren, ook daarom geen seks voor het huwelijk. Ik hoop dat je schuldbelijdenis voor God hebt gedaan, op dit concrete punt. Dan is de Heere een vergevend God voor wie Hem oprecht aanroept vanuit de nood.

Je mag wel een nieuwe relatie aangaan, zeg ik voorzichtig (voorzichtig omdat ik de situatie niet ken). Maar ik hoop dat je dan niet (meteen) weer in dezelfde fout vervalt. Want als je dat leven gewend bent is het moeilijk om er mee op te houden. Het komt op gehoorzaamheid aan Gods geboden aan. We moeten niet wijzer willen zijn dan de Heere. Wat is een mens van nature toch een egocentrisch persoon! Ook in de behoudende kerken. Je moet je ook afvragen: wat wil je met je verkering/huwelijk: zèlf aan je trekken komen of God dienen? Leef je vanuit het eerste, dan lap je Zijn regels aan je laars. Kies je voor het tweede dan wil je gehoorzaam leren zijn aan de Heere, op elk levensterrein. Ook in de seksualiteit. Ik heb zo geprobeerd je te antwoorden. Maar vind het moeilijk het laatste woord er over te zeggen, vanuit een stuk onbekendheid met de omstandigheden. De Heere zegene en leide je (jonge) leven!

Groetend, ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk