De Kananese vrouw is hondje

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Ik worstel steeds meer met Mattheus 15: 21-28. Jezus zegt hier toch eigenlijk gewoon “eigen volk eerst” en buitenstaanders zijn hondjes? En pas als de vrouw zich vernedert en de vergelijking met hondjes aanvaardt wil Jezus haar helpen...?

Antwoord

Jezus antwoord is inderdaad cru. Heel strak houdt Hij zich hier aan deze etappe van het heilsplan van God: allereerst de Joden, Zijn volksgenoten, moeten het Evangelie horen en de verwerping van Jezus door hen moet er zelfs aan meewerken dat Gods reddingsplan wordt doorgevoerd. In Mattheüs 15 is het nog geen Pasen en Pinksteren geweest. Tegelijk is dit verhaal een prachtige voorbode van Pinksteren. Deze heidin is een eersteling van de grote oogst. Een zwaluw die de grote zomer nabij brengt.

Jezus noemt haar geloof groot. Waarom? Omdat zij de geloofsmoed heeft om Jezus in  zijn eigen woorden te vangen! Het geloof maakt haar vindingrijk om de mazen in het net te vinden: Als ik nu zo'n hondje ben.... Ik heb er vorig jaar met Pinksteren over gepreekt toen een vrouw van 50+ belijdenis deed. Een dienst om nooit te vergeten.

Heb jij al belijdenis gedaan? Met de grondhouding van deze vrouw? Ternauwernood zalig, maar echt zalig!! Als het voor haar kan, kan het ook voor jou!

Ds. L. W. Smelt. Dorpskerk De Bilt