Verschillen (vrije) (oud) Ger. Gem. (in Ned.)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag het verschil willen weten tussen de kerken, waar je meestal niet echt veel verschil tussen ziet! Zoals de Ger. Gem., ( Vrije) Oud Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. Binnen en Buitenverband. Kan iemand het verschil uitleggen?

Antwoord

Ik zou ook graag het verschil willen weten om jou een zuiver antwoord te geven. Ik ben een beetje verlegen met dit soort vragen, omdat het in de praktijk niet zo eenvoudig is er antwoord op te geven. Ik noem een voorbeeld. Er zijn landelijke bijeenkomsten van zendingen, Bijbelstichtingen enz. waar de broeders van bovengenoemde kerken naast elkaar zitten op het podium en vaak met instemming luisteren naar een collega uit een ander kerkgenootschap.

Ongetwijfeld zijn er graduele verschillen in de leer die verheven worden tot principiële verschillen. Zou men dat niet doen dan moet men eerlijk zijn en samen één kerkverband gaan vormen. Natuurlijk zijn er dogmatische en theologische verschillen. Ik denk aan de verschillende opvattingen over het verbond en de verkiezing. Ook zie je nogal eens verschillen t.o.v. het leven. Kleding- en haardrachtvoorschriften bij het doen van belijdenis des geloofs. Maar dat zijn vaak meningen van de rekkelijken en de preciezen in en op het leven.

Wanneer ik dominees van bovengenoemde kerken beluister dan hoor ik principieel geen verschil. Wel dat de een dieper mag graven in de Schrift dan de ander. De één bevindelijker is dan de ander. De één afsnijdener is dan de ander. Maar ik hoor ze allen uitgaan van de doodsstaat van de mens en dat er een Godswonder in ons leven moet geschieden, de afsnijding van de oude Adamsstam en de inplanting in Christus. Allen onderstrepen het Drieënig Godswerk waardoor een uitverkoren zondaar, uit genade, behouden wordt.

Uit dit antwoord blijkt dat ik het verschil niet echt kan uitleggen, omdat ik meer overeenkomsten zie dan verschillen. De meeste dominees uit deze kerkverbanden zullen bij het lezen van dit antwoord wel hun schouders ophalen en zeggen: hij begrijpt er niets van. Nou, dan is dat zo!

Met vriendelijke groeten van één die zich vandaag een binnenverbander weet en morgen een buitenverbander. Vandaag in het rekverband en morgen in een knelverband. Wie het vatten kan die vatte het!

Ds. J. D. Heikamp