17 jaar en belijdeniscatechisatie

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Op welke leeftijd mag je op belijdeniscatechisatie gaan? Ik ben nu 17 en mijn vriend is 25. Mij lijkt het eigenlijk best interessant. Maar ik ben 17. Is dat niet te jong? Ik heb het er met mijn vriend ook een keer over gehad en toen zeiden we: we kunnen ook belijdenis afleggen nadat we getrouwd zijn.

Ook wil ik u nog wat zeggen. Bij mijn vriend thuis kunnen we open over het geloof en seksualiteit praten. Thuis kan ik dat niet. M'n ouders vinden het moeilijk om met ons daarover te praten. Ik vind dat wel heel jammer. Ik bedoel: juist over God en Zijn Woord praten is belangrijk!! Wat zou ik daaraan kunnen doen? Ik denk niet dat mijn ouders daar nu opeens wel over zullen gaan praten. Kunt u mij een tip geven?

Antwoord

Antwoord 1: Er staat nergens in de Bijbel op welke leeftijd je belijdenis des geloofs mag afleggen. Dus speelt de leeftijd in principe in deze geen belangrijke rol. Zeker moet er orde zijn om bijvoorbeeld geen jonge kinderen belijdenis des geloofs te laten doen. Waar het om gaat is of het een gebedszaak voor je geworden is en je de Heere gevraagd hebt om de weg te mogen gaan die goed is in Zijn ogen. Wanneer je een christelijke boekwinkel binnenstapt zul je verbaasd zijn om de vele boekjes die antwoorden zoeken te geven op het doen van belijdenis. Alleen is het gevaar aanwezig dat je na het lezen van de diverse boekjes door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom moet het een persoonlijke gebedszaak zijn om het alleen van de Heere te verwachten.

Antwoord 2: Om te beginnen: gewoon doen. Doe samen met je vader of moeder de afwas en zeg in een ontspannend moment: moeder, vader, ik bid veel om bekeerd te mogen worden, want ik kan niet sterven zoals ik ben. Ik leef zo bij de gedachte: hoe kom ik tot het ware geloof in de Heere Jezus Christus? Die vraag leeft zo in mijn hart.

Dit moet natuurlijk wel echt zijn in je leven. Je mag geen vroom smoesje verzinnen om met je ouders in gesprek te komen. Als het waar is van binnen, zal de Heere het gesprek wel verder leiden. Ik hoor graag van je hoe het verder gegaan is bij jullie thuis.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

belijdenis