Geadopteerde kinderen niet gedoopt

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Bij mij in de kerk worden geadopteerde kinderen niet gedoopt. De kerk heeft daar het argument voor dat deze kinderen niet in het verbond zijn geboren. Ik vind dit heel erg. In Genesis staat toch dat Abraham iedereen moest besnijden; ook diegene die hij gekocht had (heidenen)? En op meer plaatsen in de Bijbel worden ook mensen uit het heidendom gedoopt. Hoe zit dat?

Antwoord

Deze vraag raakt mij ook persoonlijk omdat wij (naast drie eigen zonen) ook twee geadopteerde dochters hebben (vanwege ons zendingswerk in Lima, Peru). Die zijn na terugkomst in mijn eerste Hollandse gemeente Wezep gedoopt. Wij waren blij dat dit kon in onze Nederlandse Hervormde Kerk .Je geeft zelf al een heel goed argument: de knechten van Abraham werden ook besneden. Zelf vind ik Romeinen 8:15 ook een goed argument: elk kind van God is een geadopteerd kind van God. De Geest heeft die adoptie verricht.

Kerken die geen geadopteerde kinderen willen dopen (als baby of kind; want als ze tot hun verstand gekomen zijn en belijdenis willen doen kunnen ze daar wel gedoopt worden) overschatten de notie van 'verbond' in de doopleer; onderschatten het anders zijn van de doop in vergelijking met de besnijdenis; doen afbreuk aan de onvoorwaardelijkheid van het aanbod van genade.

Het blijft natuurlijk in de praktijk heel spannend: zullen ze hun doop in geloof beamen door zelf belijdenis te gaan doen? Maar diezelfde spannende vraag is er ook bij eigen kinderen. Ik ben erg dankbaar dat mijn zoons belijdenis deden, maar ik besef steeds beter dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Voor ons is de doop van onze dochters een pleitgrond of God hen ook in genade wil aannemen en tot oprechte kinderen van God maken.

Als je nog meer vragen hebt dan zou ik -vanwege de vele pastorale vragen die met je vraag verbonden zijn- liever een keer per telefoon of life of per e-mail met je contact hebben. Dat hoor ik dan wel.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

adoptiekinderdoop