Mannen kijken naar vrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Waarom moeten mannen altijd kijken als er een vrouw voorbij loopt? Oké, bijna altijd... En dan bij voorbaat bij een mooie vrouw. Ik ben zelf een 21-jarige vrouw en ze kijken ook naar mij. Daarom denk ik soms: als mijn man dat maar niet bij iedereen doet! Ik weet heus wel dat dat niet perse erg is, maar ik heb zelf een man en vind ik het lastig om daar mee om te gaan. Waarom kijkt hij naar haar? En wat zou hij denken? Misschien denk ik er altijd wel het ergste van, maar soms denk ik: moet je nou perse altijd kijken? En dan heb ik het niet over alleen over m’n eigen man.

Ik word daar soms beetje moe van en misschien ligt het wel aan mij dat ik er niks achter moet zoeken. Maar ik vind dat oprecht lastig. Ik vind deze wereld sowieso moeilijk in dit opzicht. En tuurlijk kijk ik ook gewoon om me heen. En mijn man kan niet zijn ogen dicht doen. Maar gewoon echt expres kijken... “Meestal moeten wij gewoon even kijken, maar niet dat ik haar dan gelijk helemaal geweldig vind, ofzo”, zei pas een vriend tegen me. Ik kan het moeilijk los laten. Stond ik maar wat nuchterder hier tegenover. Maar ik weet niet hoe?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nuchterder leren kijken, maar hoe doe je dat? Dat is niet zo moeilijk, hoor! Om te beginnen kijk je naar jezelf en stel je jezelf een aantal vragen: hoe komt het dat ik zo gefocust ben op “kijken naar een ander”, heeft dat te maken met feiten, met gedachten, met gevoelens?

Heb je ooit iets ‘raars’ of iets ‘naars‘ op dit gebied meegemaakt? Hoe vind je het als een jongen/man naar jóu kijkt, wat roept dat bij jou op? Denk je, dat een andere vrouw dezelfde gedachten/gevoelens heeft als jij op zo’n moment hebt en zo ja, hoe komt het dat je dat denkt? Zo probeer je je eigen ideeën te analyseren en schrijf dit allemaal gewoon maar op! Wellicht ontdek je dan een aantal dingen die géén féíten zijn, maar aannames. Praat daar vervolgens eens met je vriend over, om zó te leren dat je een en ander ook gewoon maar los kunt laten! Tenslotte loop jìj niet met je ogen dicht over straat en een ander (waaronder jouw vriend) ook niet.

Een soort van jaloerse gevoelens kun je gaan cultiveren, maar dan kom je gemakkelijk in een negatieve spiraal terecht en maak je meer kapot dan je lief is! Niet doen, dus. Wel doen: kritisch jezelf bevragen op het hoe en waarom waar alleen jijzelf het antwoord op kunt geven!

Als het om aannames gaat, zonder jaloerse gevoelens, bedenk dan dat een ‘paarse krokodil’ of een ‘roze olifant’ een beeld is dat je voortdurend zelf oproept. Zoiets kan ook gebeuren wanneer je merkt dat er naar je gekeken wordt en/of wanneer je vriend naar iemand kijkt. En dat beeld wil je niet ‘vasthouden’. Dus moet je het loslaten. Zo eenvoudig is het. Op papier... dat geef ik toe. Maar oefening baart kunst, nietwaar. Aan de slag dus!

Marijke Rots

6 reacties
K80
Tsja, ik als man kijk ook naar een mooie vrouw als ik die tegen kom. Waarom ik kijk? Omdat ik haar toevallig zie, is het een mooie vrouw, dan kijk je er inderdaad wat beter naar.
En dan denk je, dat is een mooie vrouw. Niet meer dan dat. Heeft 0,0 met begeren te maken.
Sommige mannen hebben het ook met bv auto's. Een hoop vrouwen hebben het met etalages.
En ik denk dat inderdaad bijna alle mannen het doen. De één nadrukkelijker dan de ander.
Als ik samen met mijn vrouw in de stad loop zie ik ook mannen naar haar kijken, vind ik helemaal prima. Ben trots op mijn mooie vrouw, die mag gewoon gezien worden en zij, zoals zoveel vrouwen vind het ook een compliment.

Vraagsteller, zoek er niets achter.
Vrouwen kijken toch ook naar een knappe man?
leene
@K80 "vrouwen kijken toch ook naar een mooie man"
Mis ... dat doen vrouwen veel minder. Ik ken niet één van mijn vriendinnen die elke keer uitgebreid gaat kijken naar een mooie man.
En wat is mooi he. Geef mij maar een leuke lelijkerd ;-)
K80
Gelukkig heeft ieder een eigen idee van mooi. Maar goed ook, anders zaten we met zn alle achter dezelfde aan.
Ok, vrouwen kijken veel minder. Maar ja, vrouwen zijn geen mannen.
schoenveter
Algemeen verschil tussen mannen en vrouwen? Mannen kijken veel, vrouwen praten veel. En zo kan je een heleboel negatief bestempelen/stereotyperen. Ik denk dat je het beide kan benoemen als iemand 'onderzoeken'. Maar het klinkt ook wel gek als je erover nadenkt.

Zoveel verhalen/roddels etc. gaan er rond van meiden/vrouwen over jongens/mannen die ze gezien hebben. De broer/neef/vriend/klasgenoot van Jet heeft felblauwe ogen, en oh die krulletjes! Zo'n kromme neus, lelijk! Of die kleine tanden! Dat soort uitspraken heb ik regelmatig uit vrouwenmonden gehoord. Die details kan je ook alleen maar benoemen door aandachtig rond te kijken!

Als je daarop let dan is het eigenlijk minstens net zo vreemd gedrag. Dus aan beide kanten zijn daar de behoeftes om elkaar te bestuderen, niet slechts mannen.
AHHK76
Vraag gewoon aan jouw man waarom hij kijkt en wat hij dan denkt en voelt... maak t bespreekbaar! Hopelijk helpt dat jou om het los te laten...
CorsdeKort
Kijken als gewoon kijken is normaal. Maar kijken en daarmee begeren past een navolger van Christus niet. Daar kan men zichzelf onderzoeken.