Niet in wit of een lichte kleur trouwen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom worden er in de Ger. Gem in Ned. wel kinderen in het wit gedoopt en mag er niet in wit of een lichte kleur getrouwd worden? Ik heb hier nog nooit een duidelijk antwoord op gehad. Vaak wordt er overheen gepraat. Kinderen hebben toch al de erfzonde?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik ben op snuffeltocht geweest binnen het genoemde kerkverband om een bevredigend antwoord op jouw vraag te kunnen geven. Inderdaad blijkt in de praktijk dat de meeste dienstdoende predikanten steeds meer bruidjes trouwen die in een licht gekleurde trouwjurk in de kerk verschijnen. Geenszins in het wit. Maar ook niet meer in het echte donker gekleed.

Dat een kindje gedoopt wordt in een witte doopjurk wordt goed gevonden. Dat is meer vanuit de traditie zo gegroeid en over het algemeen geaccepteerd. Wel wordt onderstreept dat aan de inhoud van het doopformulier wordt vastgehouden dat het kind ontvangen en geboren is in zonde en daarom “een kind des toorns. Aan aller hande ellendigheid, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen.” Het deelt in de erfzonde. De witte doopjurk wordt geaccepteerd omdat de baby in de dadelijkheid geen zonde heeft bedreven. Het kind is nog onbewust van veel kwaad. Waarschijnlijk vind je dit antwoord ook niet concreet genoeg en blijf je zeggen: het ene wel en het andere niet, dat is niet consequent. Er wordt niet overheen gepraat, maar wanneer iets vanuit de gewoonte gegroeid is, dan is het moeilijk onder woorden te brengen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf deze vraag niet eerder ben tegengekomen in het ambtelijk werk. Daarom zette hij mij ook aan het denken: hoe zit het nu eigenlijk? In het bovenstaande antwoord kan ik me wel in vinden. Het antwoord is dus duidelijk, maar in jouw ogen wellicht niet bevredigend. Ja, zo gaat dat in de praktijk van het godsdienstig leven als het bijzaken betreft.

Met hartelijke groeten en bedankt voor de vraag die we niet kende uit de praktijk. Nooit te oud om te leren. Dat zie je maar weer.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

bruidsjurk