De kerk is stil

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. het artikel van prof. De Lange in het RD. Hij stelt dat de protestanten (met name dominees) zo weinig van zich laten horen. Ik ben dat helemaal met hem eens. Zelf sta ik op m'n werk midden in de seculiere samenleving en velen weten echt niet wie Jezus is en wat bijvoorbeeld Kerst inhoudt. Sommigen weten zelfs niet eens dat er uberhaupt nog kerken (gemeenten) zijn. Waarom wordt de bijbelse waarheid niet van de daken geschreeuwd? De kerk is stil, terwijl miljoenen mensen verloren gaan. Wij zitten met z'n allen gewoon toe te kijken, terwijl we onze vrome hoofden schudden om zoveel goddeloosheid. Walgelijk hypocriet, vind ik dat! Nee, de protestanten houden zich liever bezig met onderlinge twisten, dan met het verkondigen van de blijde boodschap. Wanneer worden we met z'n allen wakker en gaan we de wereld over 'onze' Jezus vertellen?

Antwoord

Ik vind jouw vraag een kort maar krachtig voorbeeld van een goede preek, van een goede dominee. Het heeft ook veel meer effect dat jij als gemeentelid aan anderen iets vertelt over Jezus dan dat wij dat als dominees doen. Van ons verwachten ze dat, omdat ongelovigen denken: “Daar worden ze voor betaald”. Het probleem is ook dat wij als dominees heel weinig onkerkelijken ontmoeten. En als we dan ook nog gaan zitten bakkeleien over SOW en druk zijn met het lopen naar de wereldlijke rechter, hebben we helemaal geen tijd over om evangelisatorisch werk te doen.

Het is voor ongelovigen ook onbegrijpelijk dat gekibbel over de waarheid en vooral onze bezittingen. Daarom wil ik daar als dominee niet aan meedoen. Er zijn veel belangrijker dingen te doen. Dus ik vind je vraag heel terecht en het antwoord geef je zelf eigenlijk al.

De zendingsroeping van de kerk moet onze agenda meer bepalen dan al die vergaderingen waar ieder zijn eigen gelijk wil halen. Daaraan kun je zien hoe snel de goddeloosheid de kerk binnensluipt.

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt