Geen vergeving aan iemand kunnen geven

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Graag een vervolgvraag aan ds. Heikamp. Dominee, u schrijft in uw antwoord "vrij en moedwillig doorgaan in de zonde met als gevolg een biddeloos leven.” Nu is dit niet een vrij en moedwillig doorgaan, ik zou graag anders willen. Wij mogen onze medemens niet haten, dit is zonde, maar anderen kunnen ons iets hebben aangedaan wat gevolgen heeft voor heel ons leven, hetgeen tot gevolg heeft dat we die ander niet kunnen vergeven ook al zouden we het willen. Kan dat dan ook tussen God en ons instaan?

Antwoord

Onderstaande vraag had je gesteld:

"Hoort God ons altijd of zou het zo kunnen zijn dat de Heere zich van mensen afwendt door dingen die van onze kant in de weg staan? Het gaat hier dan om dingen waarvan we weten dat het niet goed is, maar tegelijk de kracht niet hebben om het te veranderen."

Vragen die in algemene bewoordingen worden gesteld worden ook in algemene antwoorden beantwoord. Je geeft in de nieuwe vraag die je stelt wat duidelijkheid over hetgeen je heeft meegemaakt, zij het in vage woorden. Er moet wel heel iets ergs in je leven hebben plaatsgevonden. Geen vergeving aan iemand te kunnen geven, ook al zou je het willen. Zeer ingrijpend wat je hier schrijft. Het tekent de aangrijpende werkelijkheid van de gebeurtenis die heeft plaatsgevonden in je leven.

Kan dat dan ook tussen God en ons instaan? Wanneer we persoonlijk de vergevende liefde van God in Christus hebben mogen ervaren gunnen we dat ook onze naaste, zelfs onze vijanden die ons vreselijke dingen hebben aangedaan. Als wegen zijn afgesneden om in gesprek te komen met onze naaste mogen we het wel aan de Heere voorleggen of Hij Zelf ons wilt helpen.

Ik ben dankbaar dat je zegt: we mogen onze medemens niet haten. Ook al dragen we ons leven lang de littekenen ervan mee in ons hart of lichaam. Het is niet alleen hetgeen je overkomen is dat tussen God en ons instaat. David zegt: het is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, neen, ik ben in ongerechtigheid geboren. Met deze woorden is hij persoonlijk schuldenaar onder God geworden en heeft in deze weg vergeving ontvangen van zijn zonden, om Christus wil. Christus stond als Borg tussen God en zijn ziel. Hij in mijn plaats daar ik anders de eeuwige dood moet sterven.

Zoekt het bij de Heere alleen om door Hem geholpen te worden in zaken die ons kwellen en waar we de dag mee beginnen en beëindigen. Bij de Heere is rust te vinden voor een onrustig hart.

Met vriendelijke groeten en Gods genade toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp