Algemene genade

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Heeft Christus met Zijn lijden en sterven ook de algemene genade verdiend? Onder algemene genade versta ik gaven die iedereen (in Nederland) van God krijgt: bijvoorbeeld kleding, onderdak, vrijheid enz.

Antwoord

1 reactie
Gerard
De algemene genade lijkt me ten eerste gebasseerd op Gods trouw, denk bijvoorbeeld aan het verbond met Noach (zie Genesis 9) dat voor zijn hele nageslacht (= de hele mensheid) geldt, en ten ten tweede op Gods lankmoedigheid waarmee hij de zondaren laat begaan omdat Hij niet wil dat iemand verloren gaat maar allen tot bekering komen (Rom 9:22, 2 Petr 9:1)