Jezuïet

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij vertellen wat de kenmerken van een Jezuïet zijn?

Antwoord

Een Jezuiet is een roomskatholiek priester die behoort tot de kloosterorde der Jezuieten (in het latijn: Societas Jesu; afgekort: S.J.; een Jezuiet zet die afkorting achter zijn naam), gesticht door Ignatius van Loyola (Spanje, San Sebastian). Dat was een knap en toegewijd man, die zijn grote rijkdom aan geld, kennis, discipline en spiritualiteit in dienst stelde van de "reyes catolicos" (katholieke koningen) van Spanje en dus ten diensten van de contra-reformatie en de missie. Vooral het missiewerk in China o.l.v. de Jezuieten is bekend geworden. Ze waren meesters en strategen in het in elkaar schuiven van de heidense religie die ze aantroffen en het christendom.

Ignatius van Loyola is later heilig verklaard, want hij was inderdaad zeer toegewijd. Vanuit reformatorisch oogpunt bezien vonden wij in de Jezuieten altijd felle tegenstanders.

Jezuieten hebben grote theologen en kerkleiders geleverd. Ze werden ook zo machtig dat ze een bedreiging werden voor de macht van de paus. Zo kwam er een conflict tussen hen.

Nu behoren Jezuieten veelal tot de open stroming binnen de RK-kerk. Ze sluiten zich nog steeds niet op in kloosters maar zijn vooral actief in het publieke leven. Op scholen vooral. Qua fanatiek-zijn heeft nu de orde Opus Dei hun rol overgenomen.

Ds. L.W. Smelt, (sinds kort) De Bilt

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerk