Christus, Die ook voor ons bidt

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Er staat in Romeinen 8:32: "Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt." ‭‭Bidt Christus hier voor hen, die tot geloof gekomen zijn en al delen in de verzoening of bidt Christus op grond van Zijn dood en opstanding ook voor hun daadwerkelijke verzoening, zodat ze daarin door geloof en bekering zùllen gaan delen? Of bidt Christus alleen voor de dagelijkse noden van de gelovigen en hun dagelijkse strijd tegen hun driekoppige vijand (satan, wereld en eigen vlees)?

Bidt Christus ook voor hun dagelijkse zonden? Maar die zijn toch al verzoend? Zie Hebreeën 10:14: "Want met èèn offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden." Hoe moet ik in dat verband verstaan 1 Johannes 2:1: "Kinderkens, indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader."

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Zoals altijd moeten we ook hier het door jou aangehaalde vers Romeinen 8:34 in zijn verband lezen. In wat voorafgaat noemt de apostel Paulus de gelovigen degenen die naar Gods voornemen geroepen zijn (vers 28). Dit zijn de uitverkorenen van God (vers 33), die Hij tevoren verordineerd heeft (vers 30). Over hen schrijft Paulus verder: dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt’ (vers 30).

Daarmee bemoedigt Paulus de gelovigen. In wat volgt schrijft hij dan ook: "Als God voor ons is" -met andere woorden: als dit een feit, werkelijkheid is, zoals boven aangegeven- "wie zal tegen ons zijn?" – met andere woorden: welke vijand zal dan nog in staat zijn te ontnemen wat wij in Christus hebben en wie wij in Christus zijn? Paulus ontkent niet dat er veel vijanden zijn; hij noemt ze in vers 38 en 39. Ook benoemt hij het lijden en de verdrukking waaronder de gelovigen zuchten (vers 35 en 36). Maar onder dat alles ("in dit alles") mogen zij meer dan overwinnaars zijn. En dat dankzij Christus, hun Heere. Zij zijn in Christus geliefd en niets en niemand zal hen daarvan kunnen scheiden (vers 39). Immers, Gód is vóór hen!

Daarom -en dan komen we bij jouw vraag- vers 33 en 34: "Wie zal uitverkorenen van God beschuldigen?" Het antwoord moet zijn: niemand! Want God is het Die rechtvaardigt (vergelijk vers 30). "Wie is het die veroordeelt/verdoemt?" Ook dan moet het antwoord zijn: niemand! Immers Christus is Het Die gestorven is (om ons van de vloek en de straf te bevrijden), ja wat meer is, Die ook is opgewekt (om onze rechtvaardiging, Romeinen 4:25), Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit! Hij staat voor de Zijnen in, treedt met Zijn voorbede steeds voor hen in bij de Vader (vergelijk  Zondag 12). Hoe hoog de nood ook mag gaan, hoe grimmig ook de vijandschap, in de verbondenheid met Hem, door Zijn almachtige, onafgebroken werkzame liefde zijn zij meer dan overwinnaars.

Tot slot nog iets over de beide teksten die je noemt, Hebreeën 10: 14 en 1 Johannes 2:1. Gerechtvaardigd door het geloof in de Zoon van God zíjn de gelovigen in Hem volmaakt. Het lichaam is even volmaakt als het Hoofd (vergelijk 1 Korinthe 12). Paulus noemt dan ook in vers 30 het woord "verheerlijkt". In Christus hebben de gelovigen deel aan Zijn verheerlijking. Echter, in dit leven hebben zij nog in Zijn kracht te strijden tegen de driekoppige vijand. Maar hun overwinning is zeker. Nu al mogen ze het beginsel van de eeuwige vreugde in hun hart gevoelen, en straks na dit leven zullen ze de volkomen zaligheid bezitten, die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft, en in geen mensenhart opgeklommen is, en dat om God daarin eeuwig te prijzen (Zondag 1).

Tot die tijd zingen zij het Maarten Luther na: "Ons staat de sterke Held terzij, Dien God ons heeft verkoren. Vraagt gij Zijn Naam? Zo weet, dat Hij de Christus heet, Gods Eengeboren Zoon, Verwinnaar op den troon: de zeeg’ is ons beschoren!"

Ds. D. M. Elsman