Gemene genade en echte genade

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik lees elke dag de bijbel, ik bid ook. Soms denk ik dat God mij antwoordt, ik kan niet omschrijven hoe. En denk dat ik soms iets voel. Als ik gebeden en gelezen heb, als ik al mijn problemen voor God heb neergelegd, voel ik me rustig. En ook tevreden van binnen. Voor mijn eigen gevoel heb ik dan alles in Gods handen gegeven. En dan denk ik: God moet maar zien wat Hij er mee doet, ik kan er niks meer aan doen. Ik begrijp dat ik zelf niet zalig kan worden. En toch vraag ik het steeds weer. Want ik denk ook wel eens: Als ik maar blijf doorvragen, dan moet God toch een keer antwoorden?

Ik voel me als ik gebeden heb ook vredig van binnen. En heb voor mijn gevoel dan alles weggelegd wat ik moet zeggen. Dan denk ik, ik weet niet hoe ik eruit moet komen, dan moet God het maar doen. Wie kan het anders? God heeft toch beloofd in Zijn Woord, dat als je Hem zoekt, dat je dan bekeerd wordt? Maar als ik dan in een blad iets lees, over gemene genade, die als twee druppels water lijkt op echte genade, dan ga ik twijfelen. Dan denk ik, stel dat ik nou bid en lees, is dat gemene genade? Is het wel echt?

Ik heb een tijd gehad dat ik doodsbang was voor de dood, nu nog wel, maar ik heb ook rust in mijn hart als ik het aan God overgeef en bid. Wat kan ik nog meer doen? Ik voel ook wel dat ik het uit mezelf niet kan. Ik denk ook wel bewust over dingen na, maar ik merk duidelijk dat ik noch steeds naar de wereld trek. Ik strijd er wel tegen. Bijv. het zwemmen. Ik vind dat heerlijk om te doen, ook in een zwembad. Maar dan denk ik, mag dit wel als christen? Kan het wel? Aan de ene kant vind ik van wel, omdat ik er niet heenga om er verleidelijk bij te lopen. Ik heb een normaal badpak. Aan de andere kant denk ik, stel dat ik Gods toorn over me heen krijg. Ik blijf zondig.

Antwoord

Voor mijn gevoel zou een pastoraal gesprek het beste zijn om deze zaak met je te overdenken. Je stelt namelijk geestelijke zaken aan de orde waar ik eigenlijk eerst een vraag over zou willen stellen om te trachten een juist antwoord te kunnen geven. Je geeft aan veel te bidden en in de bijbel te lezen en soms rust hebt en dan weer twijfelt aan de betrouwbaarheid van die rust.

Ik lees: God heeft toch beloofd in Zijn Woord, dat als je Hem zoekt, dat je dan bekeerd wordt? Heel bijbels om er een vraagteken achter te zetten, zoals jij doet. Daarmee geef je te kennen dat er geen verdienste lig in ons bidden en roepen, maar in de vrijmacht van God. Want de Heere is almachtig om een zondaar te bekeren, maar is ook Vrijmachtig. Kostelijke geloofsbelijdenis om dat zo uit te spreken. Dat betekent: volhouden aan de genadetroon.

Je hebt gelezen in een blad over "gemene genade" en ben daarover gaan nadenken, twijfelen enz. Dat is nu juist de bedoeling van de opmerking over "gemene genade". Om ons te onderzoeken of we uit God zijn geboren en Christus hebben leren kennen op goede rechtsgronden. De voorbeelden uit Gods Woord zijn talrijk van personen die gehouden werden kind van God te zijn en het niet waren. Schijn en wezen ligt zo dicht bij elkaar en toch een eeuwigheid van elkaar gescheiden. Ik verwijs je naar de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Eigenlijk geldt dat voor de meeste gelijkenissen die de Heere Jezus heeft uitgesproken. Het waren waarschuwingen aan het adres van de vrome farizeeërs en tot troost voor een schuldige tollenaar. Wat is het onderscheid? Samengevat: "gemene en algemene genade" kan veel op het echte lijken, maar mist de liefde tot God. De duivel is een goede nabootser, maar in zijn kop zit geen liefde. Enkel geveinsdheid en zichzelf bedoelen.

De liefde uit 1 Korinthe 13 is de zuivere liefde. Dat is het werk van de Heilige Geest in het hart. Dat zit er bij ons niet in en kan er daarom ook niet uit komen. Al was er geen hemel tot beloning en geen hel tot straf. Ik heb de Heere lief en kan Hem niet missen. Strijdt om in te gaan door de enge poort. De Heere zij met u en Hij schenke u Zijn zegen voor de tijd en de eeuwigheid.

Ds. J. D. Heikamp