Geloven en vergeving van zonden

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Is geloven hetzelfde als weten dat/of je zonden vergeven zijn? Hoe weet je dat/of je zonden vergeven zijn? Hoe weet je dat/of je gelooft?

Antwoord

Het antwoord op jouw vraag vind je in zondag 7 van onze H.C., vraag en antwoord 21. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft enz. Begin maar het gehele antwoord op te zoeken, te lezen en te overdenken. Je wordt daarbij geholpen door de vele teksten die er onder vermeld staan en je verwijzen naar de Bijbel. Want daar moet het antwoord in gevonden worden, nietwaar?

Echt geloven, dus het zaligmakend geloof, is hetzelfde als het te weten. Het ware geloof, gewerkt door God de Heilige Geest in het hart van Zijn volk, is allereerst een stellige kennis, d.w.z. een kennis, die onbedrieglijke zekerheid meebrengt. En die kennis gaat over alles wat God geopenbaard heeft. Niets mag daarvan worden uitgesloten, het gehele Woord, Wet en Evangeliebehoort daartoe. Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt. Zie Johannes 17: 3.

Het voert te ver om alle vormen van "geloven" te overdenken. Ik wil je daarom graag verwijzen naar een goede catechismusverklaring. In de meeste uitgaven wordt aandacht besteed aan het "verstandelijk geloven", wat dat inhoudt en hoe dat op het echte geloof kan lijken, terwijl het wezen van de zaak daarin wordt gemist. Daar kunnen leerzame overdenkingen uit ontstaan, waardoor het gebed geboren mocht worden: Heere, leer Gij mij geloven, zoals u dat al uw kinderen leert, want dat is alleen het echte geloof. Daar kom je niet bedrogen mee om voor de eeuwigheid. Het komt er op aan dat we Christus door een waar geloof worden ingelijfd. Daardoor worden wij één plant met Christus.

De Remonstranten hebben geleerd dat Christus het voor alle mensen mogelijk gemaakt heeft om zalig te worden, en dat het nu aan de mens ligt om door het geloof die Christus aan te nemen. Maar dat is niet waar. Wij worden door het geloof Christus ingelijfd. Dat is een vrije genadedaad van God. Want het geloof is een gave van God, dat Hij door Zijn Geest werkt in het hart, dat niet alleen aan anderen maar ook aan mij vergeving der zonden geschonken is, alleen om de verdienste van Christus, toegepast door de Heilige Geest. Och Heere, schenk mij uit genade een kruimeltje van dat echte geloof, want dat strekt tot Uw eer!

Ds. J. D. Heikamp