Ik heb beleden dat ik begeer tegen mijn ongeloof te strijden, maar ik kom er nie...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb beleden dat ik begeer tegen mijn ongeloof te strijden, maar ik kom er niet meer uit. Hoe doe je dit? Ik twijfel overal aan en kan er echt niets tegen doen. Weet iemand raad?

Antwoord

De strijd tegen het ongeloof is een verloren strijd! Je komt je ongeloof nooit te boven. Jij strijdt. Jij verliest. Laat God voor je strijden. Hij wint. Gij HEERE alleen (!!!) Gij zijt Overwinnaar in de strijd en geeft Uw volk de zegen.

Je hebt je ongeloof beleden aan God. Je hebt beloofd(?) er aan te gaan werken. Maar... hoe meer je werkt, hoe meer de twijfel toeslaat. Waaraan of aan wie twijfel je? Aan jezelf? Aan God? Aan alles en iedereen? Als ik vandaag kijk naar de kerk, naar christenen, naar "het wereldgebeuren", dan twijfel ik ook. Maar, Gods Woord roept mij op om op God te zien. Op wie God is en op wat de HEERE doet!
Zie op God, sla 't oog naar boven! Twijfel zaaien is een machtig wapen van de duivel. Wat werpt hij je graag terug op jezelf. Op je falen in het strijden. Op je ongeloof. Op je onwaarachtige beloften.

Wat kun je doen? Geef de duivel gelijk: Ik bén een onwaarachtig mens; ik bén vol van twijfel; ik bén vol ongeloof. MAAR zeg er bij: duivel, God komt midden in het ongeloof, de twijfel, de onwaarachtigheid. God is de Sterkste. Sterker dan mijn ongeloof en alle duivelen bij elkaar. God overwint. In Christus. Door de Geest. "HEERE, overwin mij. Overwin mijn twijfel. Weest Gij Zelf mijn Vastheid, mijn Zekerheid! Om Uws Naams wil!"

Je verwachtte (de opwas in) het geloof van jezelf, maar... het is 100 procent Gods gave. En dat blijft het!

Kand. G. van Ginkel