Jezus is zonder begin

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Als ik de bijbel lees dan kom ik telkens tot de conclusie dat Jezus de Zoon van God is, door God gemaakt is en dus een begin heeft (Kol. 1:15). Ik heb daarom heel veel moeite met de leerstelling van de Drieëenheid. Daarin wordt gesteld dat Jezus God is en zonder begin is. Hoe moet ik dit begrijpen?

Antwoord

Het zal niet meevallen om een moeilijk leerstuk te begrijpen. Waarom niet? Omdat wij geen begrippenleer hebben, maar een geloofsleer. En dat is een zaak van het hart. Of beter gezegd: het werk van God de Heilige Geest in ons hart.

Het is een terechte conclusie die je trekt vanuit de bijbel dat Jezus de Zoon van God is, door God gemaakt is en dus een begin heeft. Met een verwijzing naar Kol. 1:15. Kort geleden hebben we het Kerstfeest gevierd: de geboorte van de Heere Jezus in Bethlehem. De menswording van Hem is het begin dat Hij was op deze aarde om te lijden en te sterven voor de zonden van verloren zondaren. Toen heeft Hij de menselijke natuur aangenomen, ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.

Je mag het begin ook wel eerder stellen, namelijk wat we lezen in Lukas 1:35: "En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden."

Er staat van de Heere Jezus duidelijk in Gods Woord geschreven dat Hij het Begin en het Einde is. Hij is ook zonder begin en einde. Wanneer er wordt gesteld dat Jezus God is zonder begin, ziet dat op Zijn Godheid. Ik verwijs je in deze naar de prachtige geloofsbelijdenis van Athanasius. Dat kun je achter in je psalmboek vinden. De belijdenis van de Drieëenheid van God is een troostvolle belijdenis. Te begrijpen en te verklaren is dat nooit. Maar dat geldt voor de gehele bijbel van Genesis tot Openbaring.

Veel is er te zeggen over de mensheid en de Godheid van de Heere Jezus. Een heerlijk getuigenis vinden we o.a. in Zondag 13 vv. van onze Heidelberger. Onze vaderen hadden niet alleen een belijdend geloof over de Drieëeenheid van God, bovenal een bevindelijke geloofskennis van de Drie personen in het Goddelijke wezen. En daar zal het voor mij en jouw op aan komen, om daar op goede gronden in te mogen delen. Bidt zonder ophouden, dag en nacht tot Hem om Hem te mogen leren kennen en liefhebben. Want in Hem is alles te vinden wat een arme zondaar mist: gerechtigheid; heiligheid; ja een volkomen verlossing.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid