(...) Nu is het een aantal weken geleden uitgegaan, de reden is ons thuis onbeke...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn broertje heeft een vriendin gehad voor ruim een half jaar. Nu is het een aantal weken geleden uitgegaan, de reden is ons thuis onbekend. Hij wil het er ook niet over hebben. Maar nu ben ik er per ongeluk achter gekomen (er lag een brief open en bloot op de keukentafel) dat hij haar nog regelmatig ziet en dat ze bang is dat ze zwanger is (dat stond ook in die brief). Nu weet ik niet wat ik hier mee moet. Moet ik het er met mijn ouders over hebben? Of juist eerst proberen te praten met mijn broertje? Of net doen of ik die brief niet gelezen heb? Ik zit er behoorlijk mee, vooral ook omdat hij het met geen woord over het meisje wil hebben. Als ik vraag of hij 't er nog moeilijk mee heeft, dan wordt hij chagrijnig en loopt hij weg met de woorden: ik wil het er nu niet over hebben... Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Lieve vraagsteller,

Wat kan jij het beste doen nu je iets weet wat je eigenlijk niet zou horen te weten... tja, goede raad is duur, of... nou, lees maar verder en beslis zelf wat je gaat doen.

1. Je broer heeft een ‘probleem’: zijn verkering is uit, om wat voor reden dan ook. Heeft hij het uitgemaakt, of zij? Dát weet je niet en blijkbaar wil hij er niet (met jou) over praten. Waarom? Misschien ligt het voor hem zo gevoelig, heeft hij verdriet, dat ‘erover praten’ gewoon moeilijk is. Het is zijn goed recht om op zijn manier hiermee om te gaan. Het is jóùw goed recht om belangstelling te tonen en méé te leven. Het is ‘jouw goed recht’ echter níét om te oordelen, of om je te bemóéien met zijn zaken!

2. Er lag een brief op tafel. Jij bent zo nieuwsgierig geweest om die te lezen, ook al was die brief hoogstwaarschijnlijk niet aan jou gericht. Wáárom lag die brief daar zo ‘open en bloot’? Wílde je broer dat ie gelezen werd, wellicht door een van je ouders? Wie heeft hem vervolgens van tafel gehaald? Misschien heeft dat al tot een gesprek geleid met je ouders, waar jij niet van weet. Waar je ook -nu nog- niet van hóéft te weten!

3. Jij weet niet of je moeder, je vader de brief gelezen heeft of van de inhoud op de hoogte is. Als dat wél zo is, hoeven zij jou daar niet van in kennis te stellen, nietwaar.

4. Je kunt níét meer net doen alsof je van niets weet, zeker nu de inhoud van de brief vragen oproept! Ongetwijfeld heb je gedacht: als deze vriendin zwanger is... wat dan? Hoe dan verder... met háár? Met je broer? Met de rest van de familie? Lastig, hè, als je nieuwsgierig bent... zo krijg je vanzelf ook een ‘probleem’, want nu maak je je dubbel zorgen om je broer (en misschien ook wel om de vriendin) en om je ouders!

5. Wat ik zou doen als ik jou was: eerst aan je broer laten wéten dat je die brief gezien en zelfs gelezen hebt. Over de ínhoud ervan hoef je niets te zeggen, dát gaat (voorlopig) alleen je broer aan, ik denk tenminste dat de brief voor hem bestemd was! Wil hij niet naar je luisteren, dan kun je hem ook een kort briefje schrijven met de mededeling dat jij erg over hem inzit nu je zijn brief hebt gelezen en dat je er graag over wilt praten om te zien of je hem kunt helpen (hóé je kunt helpen is weer iets anders, dat zal hij wel vertellen of laten merken: misschien is hij al opgelucht áls er over gesproken kán worden, misschien wil hij het er niet met zijn -nieuws-gierige- zusje over hebben).

6. Praten met je ouders, zonder dat je broer dat weet? Achter zijn rug om, dus? Wat denk je, is dat verstandig?

Kortom: je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door iets te lezen wat niet aan jou gericht was... en nu zit je met een ‘weten’ waar je zorgen om hebt. Kijk maar eens of je met mijn reactie iets kunt. Overdenk dit antwoord maar eens rustig. En naar je broer: je kunt natuurlijk altijd jouw vraag en mijn antwoord aan je broer laten lezen...

Sterkte ermee, hoor! En alle goeds gewenst voor je broer, de vriendin en de (mogelijke) baby!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relaties