Eis van bekering

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik ben geneigd om wettisch te gaan leven, omdat God bekering van ons eist. Maar toch kom ik er steeds weer achter dat ik het in eigen kracht niet kan en dat ik elke dag weer faal. Maar besef van de zonde en ellende die in mij woont heb ik niet. Aan de andere kant geloof ik dat God mij zal bekeren als ik Hem zoek in Zijn Woord en in het gebed, niet om mijn zoeken, maar wel op mijn zoeken. Vaak durf ik mijn lezen en bidden ook weer geen zoeken te noemen. Kan je het merken als de Heilige Geest in je leven begint te werken, ook al ben je nog niet bekeerd? Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven.

Antwoord

Ik vind dat altijd een goede zaak, te merken dat ook jonge mensen met deze vragen bezig zijn, ja ook worstelen. Vaal willen we de tere zaken waar het hier om gaat met ons verstand begrijpen om er vat op te krijgen, en dat luikt maar niet. Het is net als met de liefde. Die is niet te begrijpen, maar wel te beleven. We kunnen deze elkaar niet geven, maar als we die krijgen, gaat het als vanzelf. Dat is het een wonder waarbij ons verstand stil staat, maar waarbij ons hart klopt. In zekere zin geldt dat ook de bekering, waarin in het zondige en schuldige hart de liefde van de Heere wordt uitgestort.

Je bent geneigd om wettisch te gaan leven Dat is een leven dat je geen blijdschap verschaft, maar eerder angst en onzekerheid, omdat je weet dat je nooit wettisch genoeg bent en zo daarin steeds te kort komt. Maar goed, je vraag: je bent geneigd om wettisch te gaan leven, omdat God bekering eist. Maar toch kom je er steeds weer achter dat je het in eigen kracht niet kunt en dat je elke dag weer faalt. Maar besef van de zonde en de ellende die in je woont. heb je niet. Aan de andere kant geloof je dat God je zal bekeren als je Hem zoekt in Zijn Woord en in het gebed, niet om je zoeken , maar wel op (dus ook in) je zoeken. Vaak durf je je lezen en bidden weer geen zoeken te noemen. Kan je het merken dat de .dat de Heilige Geest in je leven begint te werken, ook al ben je nog niet bekeerd?

Mijn antwoord: Waarom wil je wettisch gaan leven. Omdat je onrustig bent. Omdat je erachter kwam dat een leven dat niet is naar Gods Wet een belediging van de Heere is. Doet je dat verdriet? En deed je het nog meer verdriet, toen je er achter kwam dat je steeds tekort kwam. Werd je onrust in dezen alleen maar groter. Je hebt je op deze weg geprobeerd te bekeren, maar het lukte je niet? Gelukkig!! Want dan zou je als een vrome bekeerd worden en de Bijbel leert alleen maar dat ik als een goddeloze bekeerd kan worden. Dan krijg je te meer de Heere nodig. Dat doet je vragen om Hem. Dat doet je vragen om de Heere Jezus. Maar juist zo wordt in de ziel de komst van de Heere Jezus voorbereid. Gevaarlijk als we van onze zoeken een grond maken. Dan komt de Heere niet over. Zijn overkomst zou dan alleen maar tot jouw eer zijn, en niet tot zijn eer. Hoe nodig om de grond uit jou zoeken te verliezen. Maar het geldt: gij die God zoekt, in al uw zielsverdriet houdt aan grijpt moed, uw hart zal vrolijk wezen. En als dit zoeken een werk is van de Heilige Geest, dan kun je er niet mee ophouden, maar je moet dan wel veel leren: dat het alles van de Heere is. Augustinus zei: onrustig is ons hart, totdat het rust in U, o Heere. Eerder wil je ook niet rustig zijn. Eerder zul je ook niet rustig zijn.

Ben je in jou zo weken onrustig buiten de Heere? Bidt dat het niet overgaat! Je zult dan alleen maar met de  Heere en Zijn Zoon, de Heere Jezus meer dan tevreden zijn. Kun je het merken als Gods Geest in je begint te werken? Hoe kun je het merken dat het waait. Er komt beweging. Aanvankelijk begrijp je het niet. Maar je zult het begrijpen als de Geest je in je onrust de grote Rustaanbrenger, de Heere Jezus deed kennen.

Wie kan je in deze helpen? Ik niet. Gelukkig niet, je zou er niets aan hebben. Maar wel de Heere. Hij is God, Die helpt in nood. Dan zult je het leren dat je het uit genade kreeg van de Heere kreeg..Hou maar aan. Als het van de Heere is kun je niet anders. En dat zal niet tevergeefs zijn. Want langs de weg van missen, zoeken en vinden brengt de Heere de zijnen terecht.

Fijn dat je in je wettisch aangaande de Wet niet tevreden over jezelf bent. Dan zou de Wet je bekeren. Dat kan niet. En als je Hem in oprechtheid in dit alles nodig hebt, zal dat niet tevergeefs zijn. “Zij sloegen het oog op God, ze liepen als een stroom Hem aan, Hij liet hen nimmer schaamrood staan.” Want wat bij jou niet mogelijk is, is bij de Heere mogeljk. Dat is een les waar je nooit spijt van zult krijgen.

Ik wens je de zegen des Heeren toe,
Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

bekering