Geloof verantwoorden

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over hoe je tegenover een niet-christen je geloof moet verantwoorden, zowel gevraagd als ongevraagd. Ik heb het hier al met veel mensen over gehad. Zij zeggen: je moet eerlijk zijn en vooral niet schijnheilig. Doen wat je zelf ook getuigt. Maar hoe kan ik van iets getuigen wat ik zelf niet bezit? Ik ben zelf niet bekeerd. Hoe kan ik tegen iemand die helemaal niet christelijk is van geloof getuigen dat ik zelf niet bezit? Ik heb hier al veel over nagedacht, maar ik kom er niet uit. Kunt u mij hier een antwoord op geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uit het feit dat je deze vraag stelt maak ik op dat je waarschijnlijk meer hebt met het geloof dan je jezelf bewust bent. In die zin hoop ik dat je nog heel vaak in situaties terecht komt waarin rekenschap gevraagd wordt van de hoop die in je is (1 Petrus 3:15). Het is namelijk in de weg van het hakkelend en stotterend antwoorden op vragen als: Waarom bid je? Waarom ga je naar de kerk? dat God door Zijn Geest met je aan het werk is.

Als je eerlijk tegenover God en je vragenstellende medemens moet erkennen dat je wat betreft het geloof met lege handen staat, dan zul je moeten blootgeven of je dat erg vindt of niet. Als je eerlijk moet erkennen geen zaligmakend geloof te hebben, dan kan dat je in het gemis brengen: je zou het ten diepste heel graag willen ontvangen. Dan ga je er oprecht om vragen als en bedelaar. En dát is de rechte grondhouding voor een getuige van Christus: jij (als bedelaar) zegt tegen een andere bedelaar waar hij of zij brood voor het hart kan vinden!

Twee behoeftigen zijn er dan. En dan komt het erop aan dat je die ander niet alleen de weg wijst (zoals de schriftgeleerden in Jeruzalem de wijzen uit het oosten de weg wezen naar Bethlehem) naar de Broodbron, maar dat je met die ander meeloopt op die zoektocht.

De belofte geldt dan: Waar twee samenstemmen op aarde (nl. in het graag willen ontvangen van echt geloof) daar zal God jullie opzoeken en daar zal Hij door Zijn Geest aanwezig zijn. Doel van dit alles: de aanbidding van de drieenige God die geeft wat Hij vraagt!

Ds. L. W. Smelt, Ede

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

getuigen