"Refowereld hard en intolerant"

Kruipolie / 42 reacties

01-11-2012, 09:05

"De refowereld is zo hard als een bikkel en zo intolerant als het maar kan." Het is geen nieuwe boodschap, maar ditmaal komt die uit een hoek waar je dat niet zo snel van verwacht. Het is de 'herstelde' predikant prof. dr. W.  J. op 't Hof die deze uitspraak onlangs deed in een landelijke krant. Volgens hem is een ieder die zich thuis voelt bij de aloude bijbelse waarheid -en dat is per definitie een waarheid zonder leggings, oorbellen, make up en verzekeringen, inclusief een SGP zonder vrouwen- inmiddels een refoparia geworden.


"Men heeft liever hoogopgeleide en zogenaamd capabele mensen als ambtsdrager, dan mannen die kunnen vertellen hoe de Heere hun als vijanden te sterk is geworden", aldus de dominee. In het artikel noemt hij enkele voorbeelden van discriminatie in eigen kring. De verschoppelingen die wensen vast te houden aan een conservatie kleding- en gedragstraditie, hebben het zwaar te verduren van de doorsnee refo, concludeert Op 't Hof.
 
De klagende predikant is professor/doctor. Hooggeleerd dus, met erg veel theologische kennis. Bij deze bijzondere en slimme mensen komt het wel eens voor -niet altijd natuurlijk- dat ze het zicht op het hier en nu en het contact met de dagelijkse werkelijkheid soms wat kwijtraken. Heeft de Gekrookte Riet-dominee dan ook geen gelijk? Zeker wel. De eenvoud in onze achterban is vaak zeer ver te zoeken en voor elkaars principes is weinig begrip. Een echte refo is nu eenmaal per definitie kritisch op anderen en niet op zichzelf...
 
En toch tast de Urker dominee in zekere zin mis, ondanks zijn pleidooi voor een "vereniging van mensen die elkaar vinden voor de genadetroon, die wensen te blijven 'in het spoor' (waar kennen we dat blad ook al weer van?) dat Gods Woord wijst." Als ds. Op 't Hof afdaalt naar de wereld van deze jongeren met leggings, oorbellen en make up -en daar ook enige tijd vertoeft-  zou hij iets opmerkelijks ontdekken. Namelijk, dat het werk van de Heilige Geest niet aan tijd, plaats, traditie en buitenkant gebonden is. Dat er zich onder deze jonge-mensen-met-legging-en-oorbellen ook kinderen van God bevinden. Die de Heere Jezus van harte liefhebben, maar die vermoedelijk niet welkom zijn in de refovereniging waar ds. Op 't Hof voor pleit. Want zonder de juiste bekeringsweg en natuurlijk passende kleding, horen ze er namelijk daar ook niet bij.
 
Deze jongeren zijn de echte paria's. Je bent namelijk pas een verschoppeling als je Jezus hebt aangenomen door het geloof (Joh. 1:12, Joh. 15:20). Vervolging in eigen kring om de naam van Jezus, dat is het werkelijke probleem in ons reformatorisch bolwerkje. Genoeg voorbeelden daarvan in de vragenrubriek op deze jongerensite. En daarom geen pleidooi voor lange, donkere rokken en prachtige eeuwenoude principes. Geen nieuwe vrome clubjes ook, maar radicale en waarachtige bekering. "Heere Jezus, ik kan en wil niet meer zonder U leven. Vergeef mijn zonden. Neem mij door genade aan en werk in mij met Uw Heilige Geest." Dat eerst!

Kruipolie op 01-11-2012, 09:05
42 reacties
Mona
05-11-2012 / 11:50
@ Schaapje zegt: Je aanpassen qua kledingvoorschriften is natuurlijk makkelijker dan het aanpassen van je gedrag en denken, wat de HG wil doen.

Dat is een heel terechte opmerking. De duivel pakt alles wat hij pakken kan om af te leiden van waar het om gaat: Verzoening vinden in het bloed van de Heere Jezus.
Hij schreeuwt om het hardst om hier de nadruk op te leggen, en mensen het gevoel te geven dat als je je kleedt volgens de norm van de kerk/gemeenschap, dat je dan denkt al een heel eind te zijn!
Hoe erg, en verdrietig is dit! Vooral als er mensen uitgesloten worden, die tot de ontdekking komen dat het hier niet in zit.

Het gaat niet om de kleur van de kleren, het materiaal, of wat ook. Het gaat erom dat kleding het lichaam bedekt en eerbaar is voor God en dat je geen aanstoot geeft aan je naaste (door te kort van stof te zijn, en te diep van inzicht).
possien
05-11-2012 / 12:16
@Mona
Probeer eens uit te leggen hoe je er achter komt wanneer je aanstoot geeft aan je naaste.. Heb je dat wel eens gevraagd? Kun jij iemand voorkomen te zondigen door jezelf aan te passen?

'Te kort van stof en te diep van inzicht' zijn relatieve begrippen die je waarschijnlijk ook zijn aangepraat. Doordat elke richting dit weer op zn eigen manier interpreteert ontstaat dezelfde discussie weer en zitten we hier over twintig jaar nog dit soort blogs te schrijven.
Hubert
05-11-2012 / 15:22
Zou het verdwijnen van God uit de samenleving mede te wijten zijn aan die idiote bijbeluitleg van (gelukkig niet alle) refo's?
'Gij geheel Anders' heeft te maken met een andere levenshouding: meer liefde, niet oordelen, kortom: gerechtigheid doen in de geest van Jezus.
Mona
05-11-2012 / 16:14
@Possien,
Als je dicht bij de Heere leeft, wil je niet dat een ander, door jouw korte rokjes, of diepe decolleté, gedachten krijgen die er niet mogen zijn. Begeerte of lust opwekken.
In deze dingen kan je je aanpassen, door je netjes te kleden, om zo te voorkomen dat een ander geprikkeld wordt.
Misschien voelen sommige mannen dat niet als aanstoot, dat zou kunnen, maar zelf wil je leven tot Zijn eer, en naar Zijn geboden.

Dit lijkt me trouwen niet iets alleen specifiek voor refo's.
Maar voor alle christenen. Want christenen zijn toch mensen die Christus willen volgen?
En als het moet, zal ik over twintig jaar nog het zelfde schrijven.
Maar alleen als het moet.
Mona
05-11-2012 / 18:05
@jsbach,

Ik denk dat je mijn eerste reactie niet helemaal goed hebt gelezen.
Daar zeg ik n.l precies het zelfde als jij.

ik schreef:
De duivel pakt alles wat hij pakken kan om af te leiden van waar het om gaat: Verzoening vinden in het bloed van de Heere Jezus.
Hij schreeuwt om het hardst om hier de nadruk op te leggen, en mensen het gevoel te geven dat als je je kleedt volgens de norm van de kerk/gemeenschap, dat je dan denkt al een heel eind te zijn!
Hoe erg, en verdrietig is dit! Vooral als er mensen uitgesloten worden, die tot de ontdekking komen dat het hier niet in zit.
Het gaat niet om de kleur van de kleren, het materiaal, of wat ook. Het gaat erom dat kleding het lichaam bedekt en eerbaar is voor God en dat je geen aanstoot geeft aan je naaste (door te kort van stof te zijn, en te diep van inzicht).
Volgens mij zitten we dan aardig op 1 lijn.
ik heb in mijn reactie volgens mij niemand de maat genomen, tenminste, dat was zeker niet de bedoeling!
possien
05-11-2012 / 18:53
@Mona:

"Het gaat erom dat kleding het lichaam bedekt en eerbaar is voor God en dat je geen aanstoot geeft aan je naaste (door te kort van stof te zijn, en te diep van inzicht)."

Met deze opmerking stel je weer een nieuwe maat, dus jullie zitten niet bepaald op 1 lijn.Er zitten namelijk allerlei subjectieve vooronderstellingen in die uitspraak, wat ik ook al heb proberen te zeggen.

1. Wat is lichaam bedekken? (A la moslima's of a la College style?)
2. Wat is eerbaar zijn voor God? (zijn we uit ons zelf ooit eerbaar genoeg?, nee dus, puur wetticisme)
3. Wanneer geef je aanstoot? (eerder al gevraagd?)
4. Wie is je naaste?
5. Wat is te kort van stof en voor wie? (wie ga je vragen te beoordelen wat te kort is?)
6. Wat is te diep van inzicht? (helemaal dichtgeritst of alleen bovenkant borst?)

Ben benieuwd of je hier antwoord op hebt, het zouden zomaar nieuwe vragen voor refoweb kunnen zijn..
wk156
05-11-2012 / 19:18
Als ik het goed begrijp wil dominee op 't Hof een club met alleen maar bekeerde mensen oprichten?

Ik kan hem wel voorspellen dat dat niet gaat lukken. Er zullen altijd mensen tussen zitten die niet bekeerd zijn en mocht je mensen willen weigeren dan weiger je waarschijnlijk ook bekeerde mensen.
rotterdam1
05-11-2012 / 19:38
Nee wk156 was het maar waar, de dominee wil een clubje behouden waar alles hetzelfde blijft, alles van vroeger is beter. Mijn grootmoeder droeg altijd zwarte kousen tot deze kleur mode werd, toen is ze overgestapt op bruin. Waarom ? Modieus is verboden. (gelijkvormigheid aan de wereld).
Elke keer als de jeugd iets wil veranderen dan pakken deze dominees al hun dogma's onder de arm en rennen terug naar de koelkast.
Ik denk dan altijd ; “zouden ze dan toch beperkt houdbaar zijn ?”.
dkw
06-11-2012 / 08:44
Ik kom wel eens in een kerk van 15 nationaliteiten, gewoon in Nederland.
Daar neemt iedereen zijn/haar stukje cultuur mee.
Refo vrouwen in rok, Surinamers in veelkleurige kleding, Antillianen met hun cultuur, indiaanse mannen met lang haar enzovoorts.
En al deze verschillende culturen staan samen bij elkaar en één in Christus.

De biblebelt cultuur is een subcultuur in een cultuur, de algemene christelijke kerk.
En ik vind het niet kunnen door cultuur en traditie op te leggen aan anderen die een andere cultuur en gewoonte hebben en daar de maat bij nemen, laat die Surinamer, Antilliaan, Indiaan, Marrokaan, Turk en weet ik wat allemaal hun eigen cultuur houden, als ze maar lid zijn van de algemene christelijke Kerk met een hoofdletter, en als je zo denkt kun je één zijn met alle christenen in alle culturen.
Mona
06-11-2012 / 09:47
Dag Possien,
1)je lichaam bedekken is je netjes kleden (a la wat je maar wilt. Maakt mij niet uit. Ik draag meestal een broek, maar soms ook een rok, en bij welke winkel je kleren vandaan komen, interessert me helemaal niet)
2Eerbaar zijn voor God is (naar mijn mening, en ik hoop dat ik die mag zeggen) is proberen te leven naar zijn geboden, dus ook het 7e. Dus proberen zo min mogelijk aanleiding te geven tot iets wat mannen kan prikkelen. ( niet in kleding, niet in schuine grapjes enz).
3, 5 en 6: Naar mijn mening geef je aanstoot als je je uitdagend kleed. En wat is uitdagend kleden? Ik heb het idee dat je mij hierop wilt vangen. Dat kan je proberen, maar als jij 's morgens in je gebed aan God vraagt: Wilt U mij helpen vandaag naar Uw geboden te leven, dus ook het 7e, dan denk ik dat je je zo gaat kleden, dat je borsten en billen goed bedekt zijn, en dat je ook nog kunt bewegen zonder dat er zicht op vanalles komt. Wie gaat er dan beoordelen wat te kort is? Te kort is: als je geweten gaat spreken nadat je de Heere om wijsheid hebt gevraagd.
Dat zelfde geld voor te diep van inzicht zijn.
4 Mijn naaste: mijn naasten zijn dezelfde als jouw naasten. Mensen uit je omgeving, mensen die je tegenkomt op straat, werk, tandarts, buurman.

Je mag deze vragen natuurlijk op refoweb stellen. Je mag je vragen ook aan de Heere stellen: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? Wilt U mijn wijsheid geven om naar Uw geboden te leven?
Reken er maar op dat Hij jou antwoorden zal geven!
Mijn antwoord heb je nu. Of het naar je zin is weet ik niet. Hoeft ook niet.
possien
06-11-2012 / 11:19
Mona,

Dank voor je antwoord. Ik kan het samenvatten als: volg je geweten en bid veel. En daar ben ik het mee eens. Maar neem nou de volgende casus:

Stel dat ik me juist aangetrokken voel tot vrouwen in lange rokken en juist wordt geprikkeld door dikke wollen truien, liefst tot de nek dichtgeknoopt. Juist doordat alles bedekt is word ik getrokken door de vrouwelijke vormen en ga ik daar over fantaseren..

Is er dan ruimte in jou visie om je kleding hierop aan te passen? Dus in dat geval wat meer bloot te gaan dragen? Ik ben toch jou naaste? Of is mijn probleem (dat ik aangetrokken ben tot een vorm die de rest van de maatschappij juist niet als aantrekkelijk ziet) mijn eigen verantwoordelijkheid en hoef jij je daar niet op aan te passen?

Als ik 's morgens zou vragen of ik naar de geboden van God mag leven, ga ik daarin falen, weet ik van te voren al, ook als God me daarbij helpt. Dat is namelijk het doel van die wet, inzien dat we het niet kunnen! Maak je dus niet zo druk over dit soort dingen en start met leven in de genade!! Dat is de crux van dit probleem. Er is geen veroordeling meer, in het licht van de genade DOE je niks meer fout! Je kleed je dus niet verkeerd in het licht van de genade of ongepast of niet-netjes. De genade leert je dat, makkelijk hea? Of is dat soms té makkelijk? Geloof je niet dat je werkelijk NIKS kunt bijdragen aan je eigen redding?
Omega
06-11-2012 / 13:45
@Possien Als iemand geprikkeld wordt door vrouwen in lange rokken en dikke wollen truien, ligt dat aan de stof lijkt me ;-) In het andere geval zou hij eens met iemand van Eleos kunnen praten.
dkw
06-11-2012 / 14:22
@Omega,
Je begrijpt toch wel dat dit een voorbeeld is he :-)
Iets algemener, sommige mannen vinden het prikkelend als vrouwen leren laarzen dragen.
Of hun haar los hebben.
Of...
Of...
Er is een algemene definitie wat prikkelend is, en ik denk dat bij iedere vorm van kleding wel iemand is die het prikkelend vind.

Ik denk gewoon zedig, niet te veel bloot, dan is het goed.
famnieuwenhuijse
06-11-2012 / 14:52
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
41 Ik neem geen eer van mensen;
42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.
43 Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen.
44 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?
45 Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt.
46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.
47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

Dit zijn woorden van de Heere Jezus en HIER gaat het om!

En nog wat... al die uiterlijkheden, regels van mensen. God heeft de man geschapen met baardgroei. Elke morgen scheren de mannen deze eraf... Heeft God dan de mens niet goed gemaakt? Daaraan is al heel duidelijk het verschil tussen man en vrouw te kennen. Het zou het allemaal veel makkelijker maken... Nu niets over mannen, alleen over vrouwen. Ik word er zo moe van!
MvB
07-11-2012 / 10:40
De ds heeft ergens wel gelijk. Ik ben zelf reformatorisch opgevoed, kerk inmiddels GKV. Mijn familie is nog steeds Ger.Gem. Ik heb tv, zij niet. Ik draag soms een broek, zij niet. En ga zo maar door. Ik kijk zeer selectief tv. Als ik op een verjaardag hoor wat zij allemaal via pc terugkijken, val ik van mijn stoel. Hoe kan dat? Ik wordt veroordeeld vanwege tv, maar via pc mag het wel. Een broek mag niet, maar vreselijk korte en superstrakke rokjes waar heel je achterwerk in uitgetekend staat mag wel. Als ik dan vraag aan hen hoe zij bijv het tv programma's kijken via pc kunnen verklaren beland ik midden in een vijandige discussie waar ik erg verdrietig van wordt. Zoveel vijandschap naar anderen, maar voor zichzelf wordt er veel goedgepraat. Moet toch allemaal kunnen? En daar heeft de ds wel een punt: als je ergens niet aan mee wilt doen wordt je al gauw voor gek verklaard. En dan blijk jij, als niet refo juist 'ouderwetser' te zijn. En dat terwijl refo's te boek staan als: behoudend!
karlo
07-11-2012 / 18:27
@possien
Aangetrokken tot vrouwen in lange rokken en geprikkeld door dikke wollen truien?????
En tot de nek dichtgeknoopt?! Lijkt me meer uit de nek gekletst.
HMB
07-11-2012 / 22:35
En zij zagen niemand dan Jezus alleen.
Dan valt alles weg.
moedervan2
08-11-2012 / 11:05
@ MvB

Mee eens, er is zoveel hypocriet gedrag en het zou fijn zijn als dat eens open eerlijk gezegd kan worden. Zo hoor ik ook regelmatig van familie die geen tv kijken dat ze via internet allerlei programma's zien die ik zelfs niet eens zie, terwijl ik de tv in de huiskamer heb staan. Kortom: of je het nu bekijkt achter je laptop of via tv... het één is niet erg dan het andere maar je wordt wel aangesproken als je eerlijk voor je tv uitkomt. Hoe vreemd kan het zijn.
Gelukkig ken ik ook refo's die daarin wat minder scherp zijn en iets meer ruimte geven hierin. Maar velen kunnen hier echt niet mee omgaan, de buitenkant moet echt aan voorwaarden voldoen anders zijn ze bang buiten de boot te vallen (zo zie ik het), wat er achter de gordijnen of boven gezien wordt op de laptop daar wordt minder goed over nagedacht. Zo hoort het niet te zijn.

Qua kleding: ik stoor me enorm aan al die pubermeisjes die een lang shirt als rok gebruiken, legging eronder en het moet allemaal maar kunnen. Niet dat ik iets tegen heb op de legging, maar met een panty eronder zou het helemaal geen gezicht zijn. Ze lopen te koop met zichzelf en het lijkt wel algemeen geaccepteerd. In mijn tijd kregen we een schoolrok aan als de directie m tekort vond, dat mogen ze van mij wel weer invoeren. Netjes en ingetogen is er vaak niet meer bij, sommige gelukkig nog wel. En dat vind ik dan echt aanstootgevend en je vraagt om reacties. De meeste mannen worden geraakt door bloot en opzichtig, dat is de natuur, de meesten zijn visueel ingesteld... sommigen worden nog opgewonden door vrouwen in dikke truien en vormeloze ribrokken tot op de grond, maar voor die mannen wordt het in dit leven wel heel erg moeilijk, niks meer aan te doen :)
Als refomeisje moet je dat niet willen, denk ik... een lustobject worden. Er wordt gewoon niet goed meer nagedacht en wereldgelijkvormigheid is ten top gestegen. Ze willen gewoon eigenlijk niet voor christenen aangezien worden en vooral niet voor het serieuze gedeelte in deze groep.

Kortom het gesprek moet weer gevoerd worden op de scholen en de regels moeten weer gehanteerd worden, er is veel te veel toegelaten.
possien
08-11-2012 / 12:19
@ moedervan2

Eerst pleit je voor vrijheid en nu pleit je weer voor regels en een bepaalde norm. Wat wordt het?
Spatie
09-11-2012 / 10:09
@ moedervan2

Jammer dat u zich zo stoort aan pubermeisjes die een lang shirt als rok gebruiken. Ik zou er de lol van in zien! De hals om de middel, neem ik aan. Ik wou dat dat bij mij nog lukte! De mouwen als leuke versiering aan elkaar geknoopt en omdat het een lang shirt is, valt hij netjes over de enkels. Legging eronder. Ik zie het probleem niet:-)

Misschien bent u nooit jong geweest, ik wel. En dan wil je gewoon zijn , geen aparte minderheid. Het liefst zo onopvallend mogelijk, dus zo gewoon mogelijk. En aangezien de niet christelijke pubers zich ook niet al te bedekkend kleden. Is het begrijpelijk dat de refo meisjes daar ook een eind in mee gaan.

Lees ook deze columns

De Protestantse Kerk gaat niet over een nachtje ijs met haar missionaire werk. Onlangs verscheen de 'ludieke uitnodigingsactie' fruitstickers plakken. Er zijn 3 smaken verkrijgbaar met elk 168 sticke...
4 reacties
29-10-2012
We hebben er weer een boeiend speeltje bij in reformatorisch Nederland: de Denktank Gereformeerde Gezindte. Een zeer gereformeerde predikant uit de achterban opperde dit gedenkwaardige plan onlangs in...
10 reacties
20-10-2012
Gisteren berichtte De Volkskrant opnieuw over de vorig jaar overleden populaire Britse icoon Jimmy Savile. De immens populaire diskjockey trok vijftig jaar lang een spoor van ernstig seksueel misbruik...
4 reacties
16-10-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering