Vriendin probeert mij mee te nemen in zelfmoordplannen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben al drie jaar zwaar depressief. Tijdens mijn opleiding ben ik een meisje tegengekomen. Zij is nu mijn vriendin en is borderliner. Zij manipuleert mij heel erg en probeert mij mee te nemen met haar zelfmoordplannen, zelfs zo dat ik er nu heel serieus over denk om dat te doen. Wat ik zo moeilijk vind is of het Gods bedoeling echt is dat ik als het ware door haar geleefd word. Ook kwam ik voorheen bij onze pastoraal medewerker. Ik durf hier niet meer heen, want ik voel me niet meer nuttig en wil hem niet met mijn problemen belasten. Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord

Je begrijpt zelf wel, dat het niet goed is om jouw problemen die werkelijk levensgroot zijn, niet met je pastoraal werker te bespreken. Echt, je moet direct naar hem toe en eerlijk zeggen wat je in deze vraag onder woorden hebt gebracht. Verder moet je je vriendschap met het meisje dat je meesleept naar de afgrond van de zelfmoord, absoluut afbreken. Het is Gods bedoeling niet dat je door een ander geleefd wordt. En het is zeker Gods bedoeling niet dat je je van het leven berooft.

Als je deze woorden leest, kniel dan op hetzelfde moment voor God neer en zeg: "Heere, ik heb de raad gekregen om aan U te vragen, wat U met mijn leven wilt." Lees daarna wat Paulus schrijft in Romeinen 8:31 tot 39. Weet, dat er Een is die voor jou bidt, de Heere Jezus bij de Vader in de hemel. En weet ook, dat Hij jouw leven wil maken tot een zinvol leven. Tot eer van je Schepper en tot zegen voor je naaste. Als ik neerslachtig ben, zeg ik altijd tot mezelf: Wees sterk en heb goede moed. En dat helpt me dan weer om verder te gaan. Ik hoop, dat je aan dit antwoord wat hebt. Vraag maar weer opnieuw, als je nog ergens mee zit. Maar eerst doen, wat ik je heb aangeraden.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

borderlinesuicide