Relatie verdiepen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 23 en heb een tijdje een relatie met een jongen. We hebben het heel leuk samen en we zien elkaar wekelijks. Wat ik lastig vind is dat we voor mijn gevoel stil staan. We hebben het leuk, maar het lukt niet om een laag dieper te komen. Ik heb wel eens geprobeerd een gesprek daarover aan te gaan, maar dat voelde erg geforceerd. Zelf ben ik niet zo'n prater, maar ik voel wel dat ik in mijn relatie dit mis. Zijn er handvatten of iets dergelijks over hoe hierin verbinding met elkaar te zoeken? Of onderwerpen waar je het samen over moet hebben in een relatie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waar moet je het samen over hebben in een relatie? Over álles wat je maar kunt bedenken. Moet dat dan volgens een bepaald patroon? Nee, hoor. Van belangstelling naar elkaars leven, studie, werk, hobby groeit het toch min of meer vanzelf naar een diepere laag van wat denk je ergens van tot gevoelens bij gedachten? Als je denkt stil te staan, bespreek juist dát met elkaar. Dan zul je zien dat je het wèl over gevoelens krijgt! Bijvoorbeeld: als geloof en kerkgang voor jóu belangrijk zijn is het fijn om te weten hoe dat voor je partner is. Is het voor beiden belangrijk, praat dan over het hoe en waarom, over wat een en ander met je doet! In gesprek daarover gaat het over méér dan feiten, neem ik aan. En zo zijn er talloze onderwerpen.

Vraag naar ‘feiten’ en praat dan dóór over hoe, wat, waarom. Observeer elkaar en lees eens over onder andere "De vijf talen van de liefde" door Gary Chapman, waarna je in gesprek gaat.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
2 reacties
Annne
Voor een wat laagdrempelige versie kan je het in 'spelvorm' proberen. Daar zitten wat luchtige en steeds 'diepere' vragen in. Kijk naar de 'kletspot', Diepr of iets van Vertellis. Je hebt speciale versies voor relaties. Je leert elkaar nog beter kennen en gaat stapje voor stapje de diepte in. Succes!
lihar
Hoi vraagstelster, misschien zit ik er helemaal naast, maar kan het zo zijn dat je je vriend niet helemaal voor vol aanziet?
Het valt mij op dat je over jezelf schrijft als 'een vrouw van 23' en over je vriend als 'een jongen'. Zoals wij vrouwen liefde en genegenheid nodig hebben, hebben mannen respect nodig. Vandaar ook dat Efeze 5 mannen oproept tot het geven van liefde en vrouwen oproept tot het geven van respect. Ik moedig je aan om hem bewust te zien als man ipv als jongen en hem ook bewust als zodanig te respecteren en waarderen. Natuurlijk zijn jullie nog helemaal niet getrouwd, maar de liefde hoeft ook niet pas na de trouwdag gevoeld te worden, toch?