Vrouwen blijf thuis

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een krantenartikel. Ik wil deze vraag stellen aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. “Vrouwen blijf thuis” (staat er boven).

“Dit advies heeft vroeger steeds bij het naderen van verkiezingen uit het hart van een SGP hoofdbestuur geklonken. Waarom? Omdat Gods woord ons leert dat het mannelijk geslacht het hoofd is van het vrouwelijk geslacht (1 Kor. 11:3) en omdat dit scheppingsordinantie is. Daarom komt de vrouw het regeerambt niet toe, waarvan het stemmen een onderdeel is. In spreuken 31 zien we dan ook niet de deugdelijke huisvrouw in de poort zitten, maar haar man. Om die reden waarschuwde het SGP-hoofdbestuur steeds openlijk en krachtig tegen het stemmen door vrouwen.”

Waarom is de SGP wel meegegaan in het vrouwenstemrecht, als God het niet zo bedoeld heeft dat een vrouw mag stemmen? Zijn we bang dat we zetels verliezen als vrouwen niet mee stemmen? Waar is ons vertrouwen op God dan? Dit waren zo wat vragen die in mij op kwamen.

Er staat ook duidelijk in de Bijbel dat de man het hoofd is van het gezin en de vrouw onderdanig moet zijn aan de man. Ik weet wel dat we nu in een tijd leven waarin er veel verandert en op ons af komt. Maar moeten we als reformatorische mensen dan maar mee gaan en daarmee God niet meer eren?

Naschrift redactie: het gaat niet om een artikel maar om een advertentie in het RD die al jarenlang geplaatst wordt rond verkiezingen:

in het spoor

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er is in het verleden heel wat over het vrouwenkiesrecht te doen geweest. Het is nu een gepasseerd station. De Bijbel zegt dat in de kerk, gezin en huwelijk de leidinggevende macht bij de man ligt. Nu is alles wat voor huwelijk, gezin en kerk geldt niet zo maar over te hevelen naar de politiek. De eerste christenen beseften dit ook.Ze moesten van de apostel een heidense overheid eerbiedigen. Ze hadden te maken met een heidense overheid en toch moesten zij die en de goede dingen daarvan waarderen.

We mogen wel getuigen en trachten terug te brengen tot Gods goede geboden. Door een christelijke partij zo veel mogelijk stemmen te geven krijg je die invloed. Daarom heeft men het verbod voor vrouwen om te stemmen nooit hard gemaakt. Vrouwen, onder wie ook de vrouw van ds. G. H. Kersten, vonden dat zij het recht dat de overheid gaf om te stemmen moesten en mochten gebruiken. Tot zover iets uit de geschiedenis.

Het is een gepasseerd station. Ik zou me er maar niet  druk om maken. Er zijn belangrijker zaken om druk mee te zijn.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

positie van vrouwSGP