Afdwalende gedachten tijdens kerkdienst

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Ik merk dat tijdens de kerkdienst met name bij het gebed mijn gedachten vaak snel onbewust afdwalen. Dan probeer ik bewust goed op te letten, maar toch om de een of andere reden dwalen mijn gedachten af. Soms kan het zijn dat door iets wat de dominee in het gebed noemt ik over dat specifieke ding ga nadenken en ik ineens daarmee bezig ben en soms denkbeeldige gesprekken o.i.d. in mijn hoofd ga voeren. In de meeste gevallen zijn het juist nog bijbelse of theologische vraagstukken ook waarover ik dan in mijn hoofd ga nadenken, dus het is niet dat mijn interesse er niet is, maar het gebed gaat dan zo langs me heen en wanneer ik me dan weer realiseer dat ik afdwaal moet ik echt heel bewust weer terug ‘in het gebed duiken’ en bewust focussen op wat gezegd wordt.

Met preken heb ik er over het algemeen veel minder last van. Dan kan ik me goed focussen, hoewel het ook afhangt van waar de preek over gaat. Het vreemde is dat ik mij bijvoorbeeld veel beter kan focussen wanneer ik naar Engelstalige diensten luister. Ik kan bijvoorbeeld probleemloos uren achter elkaar luisteren naar preken of bijbelstudies in het Engels waarin ook geregeld gebeden wordt en dan heb ik vrijwel nooit dat mijn gedachten afdwalen. Ik weet niet of dat komt doordat ik extra moet focussen op wat ze zeggen doordat het niet in mijn moedertaal gesproken wordt.

Heeft u enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe ik mijn aandacht beter bij het gebed kan houden?

Antwoord

Van afdwalende gedachten hebben we allemaal last van en zeker als we bezig zijn met het gebed en het beluisteren van een preek. Je vraag lezend denk ik dat je iemand bent die vol zit met allerlei gedachten en vragen. Je hebt er minder last van wanneer je extra moet opletten zoals het gebeurt bij het beluisteren van Engelse diensten. Tijdens een preek kan het helpen om kerngedachten op te schrijven om er zo bij te blijven. Maar tijdens het gebed gaan we  niet schrijven. Toch moet je er toe aan zetten meer bewust ervan te zijn dat tijdens het gebed de dominee samen met de gemeente nadert tot voor Gods genade troon. Je zult beseffen dat daar vooral afdwalende gedachten niet passen. Belangrijk is dat je de Heere bidt of Hij je wil vol maken met de Geest van de genade en gebeden. En wees op je hoede voor de satan die vooral tijdens het gebed er bij is om je te laten afdwalen.

Ds. A. J. Schalkoort

1 reactie
Samanthi
Afdwalende gedachten tijdens gebed, ja dat is een moeilijk iets, vooral al het gebed erg lang is, niet iedereen heeft de gave van concentratie, misschien kun je tijdens het "grote" gebed, zelf in je hoofd woorden toe te voegen aan het gebed van de dominee.
Zoals bijvoorbeeld: Ja Heere wilt U dat doen,
Of dat viel ik ook zo, of ja wilt U die broeder of zuster ondersteunen... zo ben actief aan het bidden en heb je meer aandacht.

In de brieven staat: oefen uzelfve tot godzaligheid dit is ook een manier van oefenen.