Overzicht visies op verbond en doop

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Beste ds. G. A. van den Brink. Allereerst mijn waardering en dank voor al uw antwoorden de afgelopen tijd op vragen m.b.t verbond en (kinder)doop. Heel verhelderd en toch blijf ik het nog steeds moeilijke onderwerpen vinden. En naar mijn idee sta ik daar niet alleen in. Het feit dat er zoveel verschillende kerken zijn ontstaan heeft hier o.a. denk ik ook mee te maken.

Waar denk ik echter een grote behoefte aan is, is dat er een (objectief) overzicht komt van al die verschillende visies hierop -bijvoorbeeld per denominatie- wat iedere kerkganger kan begrijpen en daarin zijn eigen positie kan bepalen. Zelf zou mij dat heel erg helpen om mijn eigen mening hierin te vormen. Weet u of er boeken zijn waarin zo’n overzicht wordt gegeven zonder dat het thema alleen vanuit een bepaald kerkverband wordt benaderd, zoals laatst in de GGiN? Of is dit anders wellicht een interessant thema om hierover een boek te schrijven?

Vraag 2:

Ds. Van den Brink heeft in zijn vraagbeantwoording over de verbondsvisie van de Chr. Ger. Kerken aangegeven welke visie hierover gemeengoed is in de gereformeerde theologie. Toch zijn uiteenlopende visies over dit onderwerp helaas aanleiding geweest tot veel verdeeldheid. Hoewel als eerste de Schrift en daarnaast de belijdenisgeschriften van doorslaggevende betekenis moet zijn, zou ds. Van den Brink kunnen aangeven welke visie ook daarover gemeengoed is in de gereformeerde theologie?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag heb ik besproken met Geloofstoerusting en we hebben het plan opgevat om over enkele maanden DV een video op te nemen waarin de diverse visies op verbond en doop zo objectief mogelijk naast elkaar worden gezet. Dus houd de site www.geloofstoerusting.nl in de gaten!

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink