Klieren in de nek

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een arts. Mijn dochter verkeert al maanden in onzekerheid over bultjes en opgezette klieren in haar nek. Ze is al twee keer bij de huisarts geweest en kwam teleurgesteld terug, zonder helder antwoord. Ze is wat later naar de KNO-arts geweest, want ze had ook steeds oorontsteking. Ze kreeg een punctie, maar die mislukte. De arts kon er slecht bij, naar eigen zeggen. Na maanden zijn we naar een ander ziekenhuis gegaan, waar de onderzoeken opnieuw begonnen. De arts voelde en zei dat het goed is, zolang het niet groter wordt. Wat moet je als leek met zo'n antwoord? In feite zijn we nog geen stap verder en nog even onzeker.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb een heel gerust gevoel bij deze vraag. Volgens mij zijn  jullie wel een hele stap verder: er zijn namelijk geen bijzondere dingen gevonden. Wanneer er echt wat aan de knikker is, komt er bij de onderzoeken doorgaans wel wat uit. Klieren, kleiner dan 1 cm, die niet groeien, zijn doorgaan fysiologisch (d.i. normaal), zeker wanneer er niet veel andere klachten en symptomen zijn. Het kan een teken zijn van een actief afweersysteem. Daarbij is leeftijd een factor van belang. Klieren bij kinderen en jongeren zijn eerder gewoon dan ongewoon. Maar het blijft een reactie op afstand, ik heb de klieren niet gevoeld.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch