Schamen voor kleine borsten

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw, heb geen borsten (ben helemaal plat) en ik weet niet wat voor bh ik kan kopen om te zorgen dat niemand dat kan zien aan me. Ik durf dit echt niet aan iemand te vragen, want ik schaam me er zo voor. Naar zo’n winkel durf ik ook niet. Ik draag nu bh’s maat 70aa, maar eigenlijk zijn die ook te groot omdat ik echt helemaal niks heb. In de winter maakt dat niet uit met dikke kleding erover. Ik zwem nooit, niemand hoeft me te zien. Maar met dunnere kleding ben ik vaak toch bang dat mensen het zien.

Ik heb op internet bij webshops gezocht, maar als ik dan zoek op 70aa kom ik bij prothese-bh’s uit. Dan wordt verwezen naar een mammacare-verpleegkundige, dus dat zal bedoeld zijn voor vrouwen die borstkanker hebben gehad. Ik weet niet of er vrouwen zijn die ook echt geen borsten hebben en daarom zoiets dragen. Of is dat raar? Het is er niet voor bedoeld.

Ik zou me graag iets minder lelijk willen voelen en in de zomer niet meer bang hoeven te zijn dat iemand het ziet. Er zijn natuurlijk heel veel ergere dingen hoor, dat weet ik ook wel. Ik mag dankbaar zijn dat ik gezond ben. Maar toch is het iets waar ik me heel erg voor schaam. Komt dit vaker voor?

Antwoord

3 reacties
drj
Je schrijft er niet bij hoe oud je bent en of je verder ook heel slank bent, zodat het moeilijk is iets over jouw situatie te zeggen.

Er zijn veel meer vrouwen dan je denkt, die weinig of geen borstvorming hebben, vooral in hun tienerjaren en ook daarna. Mensen, die zich daarbij ongemakkelijk voelen laten zich ook minder zien, zodat je dan in het zwembad de indruk hebt, dat je de enige bent. In sommige gevallen wordt het in de loop van de tijd en met toenemend gewicht better, maar dat is zeker niet bij iedereen het geval.

Misschien is het verstandig om toch eens met een vrouwelijke arts (huisarts, gynaecoloog) te spreken, zodat kan worden nagegaan wat er precies aan de hand is.
arendine
Je bent echt niet de enige die met die probleem rondloopt/liep. Kleding die niet mooi past omdat je een ander postuur hebt dan waar de kledingindustrie zich op baseert. Een klein beetje vorm kan een groot verschil maken. Er zijn goedkope silicone vullingen (2 tientjes) waarmee je kunt proberen of dat wat voor je is (t-shirt bh van een tientje erbij, misschien geeft dat alleen al wel genoeg vorm).

Bij de meeste vrouwen verandert het in de loop van de tijd of als ze wat aankomen (vetweefsel zorgt weer voor aanmaak van vrouwelijk hormoon en dat zorgt weer voor meer vrouwelijke vormen), maar ik kan me goed voorstellen dat je daar niet op wilt wachten.
kDenkMee
Ja er zijn zeker geschikte bh's! Zelf heb ik er één online gekocht bij Annamamelle. Je kunt bellen voor persoonlijk advies. Ik heb inderdaad een prothese bh, maar dat geeft niet. Je koopt er vullingen bij, en je kunt je cup net zo volumieus maken als je zelf wilt. Ben er zelf enorm blij mee, en voel me er veel fijner bij. Voor het zwemmen gebruik ik aparte pads, ooit een keer bij bol.com besteld.