Uitdagende kleding

Redactie Refoweb / 17 reacties

Vraag

Er zijn vrouwen die zich behoorlijk uitdagend gedragen voor mij als man. Kort rokje, diep decolleté... Doen vrouwen dit bewust of hebben ze dit gewoon niet door? Dat vraag ik me soms af.

Antwoord

17 reacties
Schans
Er zullen er zijn die het bewust doen. Dat kan door eigen onzekerheid komen en als ze aandacht krijgen zich daardoor fijner en mooier voelen.

Anderen zijn er zich niet van bewust.

Het is goed als vaders, broers, vriend of man uitleg dat bepaalde kleding prikkelend is/kan zijn voor mannen.

Als iets te uitdagend is voor je dan je gezicht afwenden. Je kan zelf een stap zetten door in je familie of vrienden kring hier gesprek over te beginnen om de vrouwen hier bewuster van te doen worden..
mortlach
Het zal je misschien verbazen, maar vrouwen staan echt 's ochtends niet voor de kledingkast met het idee "wat zal de vraagsteller vinden van wat ik ga aantrekken vandaag".

Hoe vaak laat jij zelf je kledingkeuze afhangen van het mogelijke effect dat het kan hebben op vrouwen? Ik vermoed nooit.

Vrouwen zijn geen poppetjes die zich horen te kleden naar de wensen van de man. Vrouwen lijken soms bijna echte mensen, die onafhankelijk van anderen keuzes maken. Als je je oefent in het bekijken van vrouwen als echte mensen, dan blijkt dat de kleding echt niet zo belangrijk is.
Omega
@Mortlach Als vrouwen het effect van hun kleding op mannen niet beseffen, zijn ze nog naïever dan jij denkt dat ze zijn ;-)
mortlach
Vrouwen zijn er niet om zich te kleden naar jouw wensen, beste Omega. Het zijn wat dat betreft soms net echte mensen die zelf beslissingen mogen nemen zonder de oren te laten hangen naar wat anderen willen.

Als je als man 'last' hebt van de kledingkeuze van vrouwen, dan ligt dat probleem geheel en volledig bij jezelf. Het is bizar dat er mannen zijn die menen dat ze de vrouwen erop mogen, of zelfs moeten, aanspreken.

Als iemand ongevraagd op mij zou afstappen en zou zeggen dat ze willen dat ik voortaan andere kleding draag omdat zij moeite hebben met mijn kledingstijl, zou ik ze ronduit uitlachen. Maar van vrouwen wordt verwacht dat ze gedwee luisteren en zich aan de ander aanpassen?
Omega
@Mortlach Je verlegt de discussie. Het gaat om de naïviteit van vrouwen, alsof ze niet beseffen wat ze aantrekken.

En ten tweede, als vrouwen het recht zouden hebben om aan te trekken (of niet aan te trekken in dit geval) wat ze zelf zouden willen, vraag ik me af waarom er in Nederland nog een boete staat op naaktlopen. Blijkbaar trekt de wetgever zelf ergens een grens.

Daarnaast is het in tal van bedrijven en organisaties wettelijk toegestaan om mensen die zich niet aan de kledingvoorschriften houden, te ontslaan. Dat geldt ook voor vrouwen.

Tot slot als een vrouw het recht heeft om in het openbaar met haar halfblote borsten voor mijn neus te gaan lopen zwabberen, heb ik minimaal het recht om daar iets van te vinden en die bevinding met haar te delen.
mortlach
Ik verleg helemaal niets. Het is in mijn ogen bizar dat vrouwen zich zouden moeten verantwoorden aan mannen voor een keuze waar mannen zo goed als nooit bij hoeven stil te staan. En laten we wel wezen, sommige mannen raken al van de kook bij een halfblote schouder of een kuit.

Het heeft niets met naïeviteit te maken, maar gewoon met het feit dat vrouwen jou geen verantwoording schuldig zijn. Dat jij meent het recht te hebben vrouwen op hun kleding aan te spreken, zegt alles over jou en niets over hen. Ik hoop dat je ze in je gezicht uitlachen als je een keer besluit van je 'recht' gebruik te maken.

Hoe zou jij reageren als er een man op jou afstapt en besluit jou de les te lezen en te vernederen omdat je overhemd niet goed genoeg gestreken is, of dat je broek qua kleur niet bij je schoenen past? Ik vermoed dat je verrast zou zijn dat er iemand is die het recht meent te hebben jou op je kleding te becommentariëren en dat je daar negatief op zou reageren. Waarom verwachten we dan wel dat vrouwen zich hier gedwee aan onderwerpen?

Algemene zedelijkheid en kledingvoorschriften in arbeidsomstandigheden hebben daar niets mee te maken. Over de boel verleggen gesproken.
Omega
@Mortlach Ik mag hopen dat je begrijpt dat het hier niet gaat om het dragen van normale kleding, zodat mijn overhemd in welke kleur dan ook buiten beschouwing kan blijven. Waar het wel om gaat is dat medelanders -ongeacht geslacht- anderen blijkbaar bewust willen shockeren, prikkelen of provoceren. Niet alleen met hun kleding, dat boeit me niet zo, maar vooral vanwege hun gebrek aan bedekking.

Maar aangezien jij vrouwen in het algemeen erg goed lijkt te doorgronden, ben ik natuurlijk reuze benieuwd welke boodschap een dame met duizelingwekkende inkijk afgeeft als ze haar halfblote pronkjuwelen onder mijn neus duwt.

Overigens, als ik aanstoot geef met mijn (gebrek aan) kleding, dan heb ik er geen enkele moeite mee (!!!) als iemand mij daar op aanspreekt. Ik heb er ook geen probleem mee om me aan te passen als dat vereist is. Bij een zendingsdag van de Mbuma loop ik ook niet met open shirt en witte schoentjes. In een andere cultuur probeer ik mij ook te gedragen volgens de plaatselijke mores. Wat is er mis mee om een ander niet tot ergernis te zijn? Met bedrijfs(kleding)regels heb je blijkbaar geen moeite. Waarom zouden we dat in het openbaar geen fatsoensnormen in acht nemen?
mortlach
Het lijkt maar niet tot je door te dringen dat vrouwen onafhankelijke wezens zijn, die keuzes kunnen maken zonder daar jou of willekeurig welke andere man daarbij te raadplegen. Dat een vrouw hakken of een topje of wat dan ook aantrekt omdat zij zich daar goed bij voelt. Het is echt verbazingwekkend om te zien hoe volwassen mannen dat allemaal op henzelf betrekken - gedrag wat normaal gesproken na de kindertijd achter iemand wordt gelaten. Dat is uiteindelijk wel waar het om draait: de onderbewuste houding dat vrouwen enkel bestaan om mannen te 'pleasen'.

Er is op zich niets mis met een ander niet tot ergernis te willen zijn, maar ik verwacht zoals gezegd niet dat jij 's ochtends wikkend en wegend voor de staande spiegel staat om te bepalen welk kostuum het minst aanstootgevend zal zijn. Nee, jij trekt gewoon wat aan waar je op dat moment zin in hebt. Dat is een luxe die vrouwen niet hebben, blijkbaar.

Daarbij, sommigen zijn wel heel erg gemakkelijk tot ergenis te brengen hoor: hakken iets te hoog, rok boven de knie? spaghettibandjes? Allemaal meer dan genoeg om sommige mannen het idee te geven dat ze iets in te brengen hebben in de privézaak van een ander.

Wat fatsoenlijk is, is dan ook behoorlijk subjectief, hoewel, wat toelaatbaar is, is gewoon bij wet vastgelegd en zolang men zich daar aan houdt, zie ik het probleem niet.

Sommigen zouden vrouwen het liefst in een burkha stoppen. Natuurlijk zie ik ook wel eens mensen lopen - niet echt natuurlijk, want ik kom zelden buiten - met een opmerkelijke kledingkeuze. Maar me eraan ergeren? Nee joh, daar is toch niemand mee gebaat. En aangezien ik geen 16 meer ben, raak ik echt niet meer van de kook bij het zien van een beetje decolleté. Jij nog wel?
3parels
Ik snap de vraag heel goed! Er lopen veel vrouwen onbeschaamd op deze wereld. Bewust of onbewust. Ik erger me er ook aan als ik de jonge christenmeiden met zulke megakorte rokken rond zie lopen. Ze kunnen zich niet fatsoenlijk bukken. Wat dat betreft hebben we onze jeugd echt te heropvoeden.
Alleen kun je als man niet de hele wereld naar je hand zetten. Dat je er last van kunt hebben, dat begrijp ik. En helemaal als het christenvrouwen betreft, want zij weten dat ze zich kuis en ingetogen moeten kleden. Evenals de mannen overigens. Maar hoe ga je er mee om als het wel voorbij komt? Want je kunt de vrouwen de schuld geven, maar blijkbaar heb je je gedachten niet onder controle. Zij hebben hun verantwoordelijkheid te nemen, maar als ze dat dan niet doen? Dan moet jij t doen!

Aan de andere kant kan nette en goed passende kleding evengoed nog zinnenstrelend zijn. 'Wie een man/vrouw aanziet om hem/haar te begeren...' En toen Jezus deze tekst uitsprak, liepen ze er echt niet bij met diepe decolletés. Kortom: ook met bedekte kleding kun je er begerenswaardig uit zien. Kun je daar iets aan veranderen? Nee... Wie moet er dan veranderen? Degene die kijkt!

Ik ben een vrouw en soms zie ik mannen echt staren! Niet per definitie naar mij hoor :). Maar ik zie het gewoon gebeuren. En die vrouwen lopen er echt niet altijd schaars gekleed bij. Dan denk ik: hou je fatsoen. Kijk de andere kant uit.

Kortom: heb je je ogen niet in bedwang, ruk ze uit! Doe er wat aan! Je hoeft niet naar die decolletés/billen te kijken! Bidt wanneer je verleiding aan ziet komen! Maak er een geestelijke strijd van. Bidt om kracht, bidt om reine gedachten!

Succes ermee!
Omega
@Mortlach Als ik het goed heb beweer je dus dat achter de blote boezems en piepkleine rokjes niets anders zit dan pure naïviteit en geen enkele bijgedachte. Ze kleden zich zo omdat ze er gewoon zin in hebben. Een vrouw is dus een dom wezen dat niet nadenkt bij wat ze aantrekt en zich niets gelegen laat liggen aan fatsoensnormen, welke dan ook. Zo te lezen heb jij nog minder respect voor de intelligentie het andere geslacht dan ik het heb voor slechts degenen die hun vlees net zo uitstallen als een slager dat doet in zijn vitrine.
3parels
Ik moet even lachen, heren....

Het is toch wat! Vrouwen die schaars gekleed gaan. Terwijl het internet open ligt met naakt... tenminste als je geen safesearch en filter op je computer/telefoon hebt. Volgens mij ligt daar een nog grotere verleiding. De enige die je kunt veranderen dat ben je zelf! Wat wil je? Ken je jezelf goed? Wat kun je doen dat het je minder raakt of dat je er minder naar kijkt?

Aan de andere kant: onze meisjes lopen er veelal schandalig bij. Daar moeten we toch eens wat aan doen. Want hierin zijn wij als ouders wel verantwoordelijk. Als je je als dame zo opzichtig en uitdagend kleedt moet je wel bedenken dat het altijd wat teweeg brengt en als christenvrouw moet je daar rekening mee houden. En volgens mij is er geen vrouw die dat niet weet. Het spelletje man - vrouw wordt al eeuwen gespeeld. Of je nou christen bent of niet. Al heeft een christen daar als het goed is, veel sneller een grens in bereikt.

Succes met de discussie.
dushi-yiu
En zomers dan?? Mogen we in burkini naar het strand en mogen we ons niet wat luchtig kleden?? Ppfft wordt altijd beetje moe van dit soort dingen...
dushi-yiu
En zomers dan?? Mogen we in burkini naar het strand en mogen we ons niet wat luchtig kleden?? Ppfft wordt altijd beetje moe van dit soort dingen...
Omega
@dushi Het is geen kwestie van mogen, maar van fatsoen op de juiste plek en plaats. Het lijkt me dat een strand en zwembad een uitgelezen plek is om je in zo min mogelijk kledingstukken te vermaken. Behoudens wat moslims zal niemand daar moeite mee hebben. Het wordt een andere zaak als je in bikini (of iets wat er oplijkt) over straat loopt. Dan ben ik benieuwd wat nut en noodzaak daarvan is. Volgens @Mortlach doen jullie dat onbewust. Volgens mij zijn vrouwen niet zo dom. @3parels bevestigt dat. Het is een spel. @Mortlach is zich daarvan nog niet bewust. Niet iedereen evolueert even snel ;-)
mortlach
@Omega:

Nee, dat maak jij ervan. Het kan ook gewoon zijn dat een vrouw prima weet welk effect het kan hebben, maar dat ze zich ook beseft dat dat het probleem van de man is en niet van haar. Het 'probleem' is dat de man zijn lusten niet onder controle heeft; het lijkt me dat de oplossing ook daar ligt, en niet bij de vrouw. En dat vrouwen dat tegenwoordig ook doorhebben.

En je kunt inderdaad altijd nog je eigen ogen uitrukken als ze je echt zo in de problemen brengen. Is helemaal bijbels!
hansa
Er zijn 2 aspecten aan deze zaak: de zonde van de doeners en de zonde van de kijkers. De ene zonde wakkert de andere aan, oftewel zonde baart zonde.
Als vrouw ben ik verantwoordelijk voor mijn (on)zedige kleding.
Maar een man moet zich realiseren dat ook hij verantwoording heeft af te leggen van zijn zondige begeerten.
Laten zij het voorbeeld van Job volgen die een verbond sloot met zijn ogen, opdat hij niet begerig zou kijken naar een jonge vrouw (Job 31 vers 1).
Jaleco
Misschien kunnen @Mortlach en @Omega beter een enquete onder vrouwen opstarten en vragen of ze zich bewust uitdagend kleden of niet. :-)

- Er zijn vrouwen die niet weten wat voor invloed kleding op mannen heeft. Dit komt doordat vrouwen niet visueel ingesteld zijn en mannen wel. Ik viel ook bijna van m'n stoel toen ik mannelijke collega's hoorde praten over hoe bepaalde rokjes bij hun binnen komen
- Er zijn vrouwen die dat wel weten, simpelweg omdat er veel materiaal over is verschenen (over het verschil van man en vrouw op dat gebied).
- Als je een christenvrouw bent, wil je de Heere in alles gehoorzamen. Ook in kleding. De Bijbel zegt daarover: kuis en matig.
- Het is een feit dat er veel vrouwen zich uitdagend kleden. Dat komt omdat dát vaak in de mode is. En wie stuurt dit spelletje aan? De Heere God niet. Vrouwen willen er leuk en modieus bij lopen, het gevolg hiervan is dat de kleding vaak uitdagend is.

Dus @Omega: het is te kort door de bocht om te doen alsof vrouwen zich bewust uitdagend kleden. En @Mortlach het is ook tekort door de bocht om te denken dat je je alleen als man hebt aan te passen. De Bijbel is helder over kleding, dat geldt ook voor de vrouw. En persoonlijk zou ik het op prijs stellen als een man tegen mij zou zeggen als ik té uitdagende kleding draag. Ik wil hen (mannen) niet verleiden met kleding. Omdat ik niet visueel ben ingesteld, aarzel ik weleens of ik wel de juiste kleding draag (en vraag dat weleens na aan een man).