Bang voor IS

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

Nu ik dit schrijf is het een aantal dagen na de terroristische aanslag in Parijs. Als ik dan hoor dat IS vooral in theaters en openbare gelegenheden toeslaat vraag ik me het volgende af: is het wel verantwoord om nog christelijke concerten te bezoeken in grote kerken of iets dergelijks? Zou daar beveiliging moeten komen of moeten we zulke plaatsen gaan weren? Dan kunnen we toch nergens meer komen? Ik word er heel angstig van en weet niet meer of ik daar nog wel met mijn kinderen heen kan.

Antwoord

Vanuit de situatie die ontstaan is vanuit de aanslagen in Parijs begrijp ik dat u angstig bent geworden. Dat is precies wat Daesh (Islamic State, IS) voorstaat: Angst zaaien door terreuraanslagen.

Echter doet uw vraag ook vermoeden dat u denkt dat kerken en christelijke uitgaanscentra ineens doelwit nr. één zijn geworden. Dat waag ik tegen te spreken. Het voert hier te ver om de ins en outs uit de doeken te doen van het ontstaan van IS (begonnen met het wegnemen van Saddam Hoessein uit Irak), wat haar doelstellingen zijn (kalifaat) en haar methoden (te gek voor woorden). Laten we echter niet vergeten dat de aanslagen in Parijs (zoals in de media al veelvuldig is verwoord) te maken hebben met landen die direct betrokken zijn bij de bombardementen in/op Syrië. Nederland vliegt momenteel met haar F-16’s enkel boven Iraaks grondgebied, niet boven Syrië. Daarnaast moeten we ‘Parijs’ ook plaatsen in het licht van issues (achterstandswijken, werkloosheid enz.) met haar voorsteden die al bestaan, lang voordat IS geboren werd.

Wat uw vraag zelf betreft, mag u zich terecht afvragen of uw eigen angsten het niet hebben gewonnen van uw vertrouwen in God. De aanslagen mogen dan een islamitische achtergrond hebben, ze waren níet specifiek gericht op christenen of christelijke centra. Vervolgens mag u zich afvragen of u persoonlijk ánders in dit leven wilt staan en voorbij wilt gaan aan de roeping, waarmee wij als kinderen van God alle geroepen zijn. Zijn wij (dienstknechten) méér dan onze Heere en Heiland, op Wie de grootste aanslagen van terreur zijn neergekomen? Een oprechte kind van God weet met Paulus van vervolging, haat en terreur, die heel persoonlijk kan zijn. Daar is in 2000 jaar niets aan veranderd en daar kan IS niets aan toe- of afdoen.

Ten derde meen ik, dat de kans dat u of één van uw kinderen op weg naar de kerk wordt aangereden door een medekerkganger vele malen groter is dan een aanslag op ‘uw’ kerkgebouw door een IS-strijder. De tijd die voor ons ligt zal dat bewijzen of tegenspreken.

Tenslotte...

Op de door de SDOK gehouden conferentie op vrijdag 6 november j.l. met als thema “De kerk in het nauw” is een enquête gehouden onder alle deelnemende predikanten, met de vraag wat zij als de grootste bedreiging zagen voor de kerk in Nederland van vandaag (alle denominaties vertegenwoordigd). Zeer verrassend was de uitkomst: “aanslagen door de islam” scoorden niet hoger dan 22 procent in de categorie “zeer bedreigend.” In diezelfde categorie “zeer bedreigend” scoorde echter “lauwheid in de kerk” (zeg maar: terreur van binnenuit!) met niet minder dan 76 procent. Wellicht is dat het enige passende antwoord op uw vraag.

Ds. M. F. van Binnendijk te Rotterdam

Lees meer artikelen over:

angst
1 reactie
mortlach
Het is ontzettend naar om te zien dat de terroristen (deels) in hun doelen zijn geslaagd: terreur veroorzaken. Hoewel het natuurlijk volkomen begrijpelijk is, is het precies wat ze willen: het gewone, dagelijkse leven van alledaagse mensen verstoren. En hoewel we natuurlijk wel waakzaam moeten zijn, is het beste wat we kunnen doen, niet aan die gevoelens toegeven.

Als je nu naar de reacties van mensen op de aanslagen kijkt, zie je een hele hoop positiefs en een hele hoop "dikke middelvingers" richting IS. (Zo van: ons maak je niet bang. Google eens op "IS badeendje" en je ziet wat geweldige resultaten van de weerstand.