Getuige voor vriend bij derde huwelijk

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend, die reeds eerder tweemaal gescheiden is van twee verschillende vrouwen en nu met een derde vrouw -die in verwachting is- wil trouwen, vraagt mij of ik zijn getuige wilt zijn op hun trouwdag. Mag ik dit doen naar Gods Woord?

Antwoord

Dat is in allerlei opzichten een lastige vraag. Ik weet niet wat die twee echtscheidingen als achtergrond hebben. Het kan zijn dat er beide keren overspel in het spel was, maar dat weet ik niet. Als dat zo is, is deze derde echtverbintenis legaal. Helaas komt daar nu wel bij dat er een huwelijk bevestigd wordt waar al sprake is van een zwangerschap. Dat maakt het allemaal wel gecompliceerd. Het wordt nog wat ingewikkelder als dit derde huwelijk een huwelijk is nadat er twee keer een onbijbelse echtscheiding heeft plaatsgevonden. Waar dan ook nog die zwangerschap bij komt. De vraag die gesteld wordt over dat getuige zijn bij dit huwelijk wordt er dan niet gemakkelijker op.

In alle gevallen, hoe de voorgeschiedenis ook is, wordt er een nieuw huwelijk gesloten. Bij dat huwelijk zijn er getuigen nodig die op dat moment zien dat twee mensen elkaar trouw beloven, maar ook daarna de getrouwden er op kunnen wijzen om elkaar trouw te blijven. In allerlei spanningen die er in een huwelijk kunnen ontstaan (en je vriend weet er dus blijkbaar alles van) is het goed om als vriend te wijzen op de grote waarde van de trouw in een huwelijk. Dat is een bijbels gegeven. Met die achtergrond zou je toch getuige kunnen zijn bij dit huwelijk. Hoewel ik heel goed begrijp welke andere gevoelens er ook kunnen zijn.

Het is heel belangrijk om met je vriend te communiceren als je het niet wilt doen, maar ook als je het wel doet. Zowel het “nee” moet eerlijk uitgelegd worden, maar ook het “ja” vraagt om een toelichting. In beide keuzes die je maakt moet je weten waarom je het doet. Je geweten moet vrij zijn. Ik hoop dat je wat hebt aan deze overwegingen in een lastig dilemma waar je voor staat. God geve wijsheid in de beslissing. Gelukkig dat er in het Woord staat dat je ook om die wijsheid mag bidden (Jacobus 1).

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

1 reactie
arendine
Het lijkt me goed dat je, mocht je besluiten getuige te worden, eerst een goed gesprek hebt met de aanstaande bruidegom en echt bespreken wat de trouwbelofte inhoudt. Als je getuige bent bij een huwelijksvoltrekking is dat geen verantwoordelijkheid voor een dag. Mocht het huwelijk in wat woeliger vaarwater komen, dan mag je zeker als je getuige bent geweest, beide echtlieden herinneren aan de kostbare inhoud van die belofte.

In de wetenschap dat de bruidegom twee keer eerder een trouwbelofte heeft afgelegd, heb ik snel het vooroordeel dat deze man in zijn vorige huwelijken iets niet goed gedaan heeft. Mocht dat het geval zijn, dan lijkt mij dat je als getuige een behoorlijke verantwoordelijkheid op je neemt om de bruidegom te ondersteunen deze fouten niet nog eens te maken.

Mocht ik trouwen, dan hoop ik oprecht dat mijn getuige niet alleen getuige is voor een dag.