Verdrietig om kritiek

J.W.N. van Dooijeweert / 45 reacties

Vraag

Voor evangelist Van Dooijeweert. Beste broeder Jan. Ik las op Refoweb over jullie. Ik heb mij al vaker verbaasd over het feit dat de Ger. Gem. en de refowereld jullie niet vaker en beter support geeft. Ze begrijpen gewoon niet dat ze met jullie ‘goud’ in handen hebben. Als ik nu ook weer de reacties lees op dat artikel, dan ben ik verdrietig. Weer over de eigen leer, enz., al strijdend en betweterig. Weer bijna niets over de inhoud en de motivatie van  jullie werk. Wel weer kritiek. Wat zouden jullie antwoorden als de Peruanen, alle commentaar lezend, jullie vragen: “Hermano Jan, leg nog eens de tekst van Romeinen 12 uit, vers 14-18:  Zegent hen die u vervolgen; zegent en vervloekt niet. Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden. Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven. Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen. Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.”

Antwoord

Beste vraagsteller, ik ga maar meteen beginnen, punt voor punt:

1. Niet begrepen dat ze geen support geven.

Ik begrijp dat u geen lid van de Gereformeerde Gemeente bent. Wij zijn een kerkverband dat best netjes gestructureerd is. We hebben allerlei deputaatschappen waarbinnen de verschillende kerkelijke activiteiten zijn ondergebracht. Evangelisatie, zending, ouderenzorg, enzovoort. U begrijpt dat binnen een deputaatschap alleen werk van de eigen kerk wordt begeleid. Mijn vrouw en ik zijn beiden belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten, maar niet uitgezonden door onze kerk.
Wij werken in Peru op uitnodiging van twee grote kerkgenootschappen in dat land. Dat zijn kerken die 60 tot 100 jaar geleden ontstaan zijn uit zendingswerk. Deze kerken hebben geen kader en kunnen zelf dit werk niet betalen. Toen wij gevraagd werden om dit werk ter hand te nemen, was het heel belangrijk dat de kosten in Nederland gedragen werden, maar omdat wij dat zelf ook niet konden bekostigen en zonder salaris werken, hebben enkele broeders  een stichting gevormd om voor middelen te zorgen. Tot op dit moment is deze manier van werken rijk gezegend.

2 “Goud” in handen hebben.

Dat het werk niet goed begrepen wordt ben ik helemaal met u eens. Met vreugde en dankbaarheid wil ik u graag vertellen dat we  een grote groep broeders en zusters hebben die onze “vriendenbrieven” per email ontvangen als we in Peru zijn. Vanuit deze groep is er een heel sterk meeleven, en wat nog belangrijker is: mee bidden. Deze groep is sterk gemêleerd wat kerkelijke achtergrond betreft. Een deel van deze groep broeders en zusters voelt zich sterk verbonden met ons werk en vooral ook met de mensen in Peru. Als je wilt spreken over goud in de handen hebben, mag dat wel maar dan met dank aan onze goede God. Hij geeft goud aan de kerken in Peru. Zij zijn bijzonder verblijd met ons werk. We zien ook heel duidelijk de veranderingen in de verschillende kerken die hun voorgangers naar onze cursussen sturen.

3. Verdrietig over reacties. Niets over motivatie en inhoud werk.

Verdrietig over reacties. Dan zijn we op een ander terrein. Dan zijn we in Nederland met zijn vele kerken en vele meningen. Ik kan me echt iets van voorstellen van dit verdriet. Dat heb ik zelf ook vaak als ik zie aan de reacties hoe onkundig mensen zijn. Niet alleen met de reacties op dit interview, maar ook met de reacties op vragenbeantwoording. Ik zeg wel eens: we hebben een strijdende  en een  triomferende kerk. Helaas is dat strijden vaak niet een persoonlijk strijden tegen eigen zonden, maar een heftig strijden tegen de opvattingen van anderen. Naar aanleiding van het interview weinig of niets over het werk van ons. Dat klopt. Dat maakt ook mij wel eens verdrietig en soms schaam ik me voor de onbeschaafde hardheid waarmee mensen elkaar te lijf gaan. Helemaal los van het artikel of van de vraag die gesteld en beantwoord wordt.

U schrijft: “Altijd over de leer”. Het is waar; daar zijn een heleboel mensen zeer goed in: strijden voor de leer. Of is het dan misschien strijden voor “mijn gelijk”? Ik ben daar vaak ook heel verdrietig om. Dan denk ik bij mezelf: “Je hebt het niet begrepen.” Als we iets begrijpen van het werk onder deze mensen, bergbewoners en indianen, en we voelen iets van meeleven met hen, dan begrijpen we ook, dat we niet in de geijkte termen het evangelie aan hen doorgeven, maar in eenvoudige bewoordingen. En het wonder, de Heere, onze Grote Zender, draagt het in mensenharten binnen. De meeste mensen hebben geen enkele kennis, maar dat staat de Heere niet in de weg. Hij gaat door met Zijn werk. “Ik heb nog schapen die van deze stal niet zijn, die moet Ik ook toebrengen!” Er zijn velen in Peru die geloven in de Heiland als hun Redder, maar ze weten alleen uit de Bijbel door de preek en Bijbelstudie. Ze hebben zelf geen Bijbel.

4. Kritiek

Gezonde, opbouwende kritiek is alleen maar positief. Ik ben er altijd blij mee. Maar veel kritiek is afbrekend. Zeker op het kerkelijk terrein. Ik denk dat dit ons in het bloed zit. We zitten met een groot probleem: hoe beter we de kritiek op anderen uiten, hoe duidelijker het wordt dat wij het goede hebben. En dat willen we toch bedoelen? Een beetje waakhond spelen. Ik hoorde nog niet zo lang geleden een Rooms-Katholiek theoloog het volgende zeggen (op de radio): “Waarom zijn wij als Christenen toch zulke moeilijke mensen? Als we in contact komen met iemand van een ander kerkgenootschap of een andere groep dan de onze, dan weten we onmiddellijk waar bij die ander de fouten zitten. En we wijzen die ook graag aan. Zelfs in het evangelisatiewerk op straat staan we direct klaar met te vertellen hoe het moet.” Hij zei verder: “Dit is negatief, de vrucht van deze manier van omgaan met elkaar is ook negatief. Hoe kunnen we dit een positieve wending geven? Heel eenvoudig: door die ander eerst lief te hebben als een medemens (samen op reis naar de eeuwigheid) en medechristen en te luisteren naar wat hij zegt... en van daaruit kunnen we samen in Gods Woord gaan zoeken naar de echte waarheid!” Je laatste vraag ligt op dit terrein.

5. Een antwoord op een vraag naar aanleiding van Romeinen 12.

Wat schrijft Paulus alles toch mooi! Paulus... een man die Jezus haatte en Zijn volgelingen vermoordde en vervolgde. De Heilige Geest dicteert het hem: “Zegent die u vervolgen. Zegent en vervloekt niet. Weest blij met de blijden. Weest eensgezind onder elkaar. Zoekt geen grote dingen, maar voegt u tot de nederige. Wees niet zo eigen wijs. Vergeldt geen kwaad voor kwaad. Ga eerlijk om met alle mensen. Als het maar enigszins mogelijk is; houdt vrede met alle mensen.” En dan kunnen we alleen maar tegen die Peruaan zeggen: “Sorry, ik schaam me diep.” Dan is het nodig om naar de Heiland te kijken en op Hem te zien, die Zich niet schaamde of te groot voelde om tussen twee delinquenten gekruisigd te worden. En dan -nota bene- neemt Hij er nog één mee naar het Paradijs ook.

Bedankt voor je interessante vragen en hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

45 reacties
leene
@denkna, stedeling, omega. Dit is natuurlijk wel de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Evangelist van Dooijeweert is geen doorsnee ger gem NOU EN? Kritiek op de gergem... ja dat heeft hij Nou en? is hij niet de enige in. Net zoals er tallozen zijn die kritiek hebben op van Dooijeweert... echt jullie gooien met modder naar elkaar. Wat zou God nu denken vraag ik me wel eens af... wat als de Here Jezus hier op aarde rond liep. Ik denk dat er niemand is die helemaal gelijk heeft...en zomaar iemand betichten van wondergeloof is wel linke soep Denkna... Jezus deed vele wonderen maar ook toen raakten velen niet overtuigd. Als je alles in regeltjes probeert te vatten en overal schema's voor maakt ja dan zie je die wonderen simpelweg niet.
Ik snap ook wel een beetje je moeite met evangelist van Dooijeweert... een heel klein beetje dan... hij is bepaald niet doorsnee een beetje een vreemde kostganger misschien. Maar die zijn wel eens goed om de boel op te schudden.
denkna
Beste Omega,

Door je hoge toon, en persoonlijke verwijten is het moeilijk een inhoudelijke discussie te voeren. Het getuigd niet echt van objectiviteit. Dat is nou precies die polarisatie waar ik zo'n moeite mee heb.
Verder ga je op de inhoud eigenlijk niet echt in.

Niemand oordeelt over de oprechtheid van het werk van Fam. van Dooijeweert. Dat gaat ons uiteindelijk ook niets aan!

Ik heb wel een mening over de wijze waarop zijn mening door hem wordt uitgedragen. Die vind ik vaak onbescheiden, polariserend en niet respectvol naar zijn feitelijke achterban. (lees GerGem)

Daar stoor ik me als regelmatige bezoeker van Refoweb in toenemende maten aan. En daarom heb ik mijn punt willen maken.

Ik geef jou als regelmatige 'reageerder' op refoweb de raad; tel eens wat vaker tot tien. Dat haalt de emotie uit je reacties. Dan staan we mogelijk veel dichter bij elkaar dan nu het geval lijkt.
cicero
@omega
Dat anderen het werk van deze evangelist in het verdachtenbankje zetten (wat volgens mij niet echt gebeurt, maar dat terzijde), geeft jou niet het recht hetzelfde te doen.

Als ik het als 'niet-belanghebbende' mag beoordelen, is de belangrijkste kritiek op het interview en bovenstaande antwoord dat 'de' Ger.Gem. een dankbaar contrast vormt met het o zo fantastische werk in Peru. Deze kritiek trekt niet het nuttige werk van deze evangelist in twijfel, maar wel de manier waarop het gebracht wordt, namelijk vanuit een beetje overtrokken wij-zij-houding. Dat wekt, niet geheel onterecht, irritatie.

Als je werkelijk begaan bent met de situatie van de Ger.Gem., zou het vruchtbaarder zijn zaken niet op de spits te drijven of in het extreme te trekken.
denkna
Beste Leene,
Ik ben het met je eens, ik steek met mijn bijdrage best een beetje mijn nek uit. Soms moet je ook wat om ergens aandacht voor te vragen...

Ik heb helemaal geen moeite met authentieke mensen, zoals dhr. Van Dooijeweert er zeker eentje is. Die geven kleur aan het leven! Waar ik wel moeite mee heb is als dat ten kosten gaat van andere. In dit geval de GerGem.

Ik wil niemand verdenken van een wondergeloof. Maar vroeger leerde ik dat je moest oppassen met alles waar 'te' voorstond. En dat 'te' bekruipt me als ik bijvoorbeeld het interview lees. Het wordt dan een beetje het einde van alle tegenspraak, en voor je het weet gaat het toch weer over hem i.p.v. Hem.

Refoweb is natuurlijk aan niemand verantwoording schuldig. Maar het is op veel terreinen een interessant medium, en voorziet zeker in een behoefte. Alleen vind ik persoonlijk dat -en andere merken dat met mij ook op- de heer Van Dooijeweert een duidelijk podium wordt geboden.

Daarin vind ik de balans een beetje zoek.
denkna
Beste Cicero,
Je slaat de spijker op zijn kop! Je verwoordt precies mijn gevoelen.
Toch wel handig, zo'n 'nietbelanghebbende' als katalysator in een discussie. Bedankt.
stedeling
@omega
1.Fijn dat je je geen zorgen maakt over het zielenheil van evangelist Van Dooijeweert en van jezelf en wel zorgen maakt over het zielenheil van o.a. mij.

2. Ik heb geen verdachtmaking gedaan betreffende het evangelisatiewerk van deze evangelist. Ik heb 1 kanttekening gemaakt betreft het separeren. Al mijn bijdragen gingen over het feit waarom, en ik herhaal(!) mijn woorden, dit ZOETE verhaal weer bitter moest gaan smaken door alle kritieken op de GG. Alleen al uit mijn woordkeuze zie je dat mijn bezwaar niet ligt in het evangelisatiewerk, maar op de repeterende GG kritieken.

3. Jij gaat totaal voorbij aan het feit dat er nog wel velen zijn die zich hartelijk verbonden voelen met (de leer van) de GG en dat er juist onder die prediking (verleden , heden en toekomst) God Zijn zegen niet onbetuigd laat. Het is een prediking die tegen het vlees is en daarom veel weerstand oproept. Het is ook een dwaze prediking, maar God gebruikt het nog.
Omega
@Leene Ik snap de moeite die sommigen met Van Dooijeweert hebben wel degelijk. Hij legt de vinger op de zere plek. Hij wijst de zonde aan in onze achterban. De zonde in andere achterbannen benoemen bevalt ons veel beter. Een net en vroom mens, die denkt dat hij aardig op weg is om God te behagen, wordt niet bepaald vrolijk van een man als Van Dooijeweert. Ja, waar bemoeit hij zich mee. Kunnen wij er ten diepste wat aan doen dat we niet uitverkoren, niet wedergeboren zijn... Toen ds. Huisman tijdens een dienst bij de Ger. Gem. in een Veluwse plaats (jaren terug) echter de kerkganger als verachter van God en Zijn Zoon aanwees, stond ook de helft van de aanwezigen bij de deur van de consistorie te wachten om de man geestelijk te stenigen.

@denka Die inhoudelijke discussie waar je om vraagt ga ik graag met je aan. Maar over welke inhoud heb je het precies? Dat Van Dooijeweert er een behagen in schept om tegen de Ger. Gem. aan te schuren? Vertel eens, hoe zou hij anders moeten reageren als Ger. Gemmers via de vragenrubriek hun nood aan hem voorleggen? Roepen dat er niets aan de hand is? Je geeft zelf toe dat er in de kerk genoeg mis is. Moet hij ze adviseren te buigen voor dominee en kerkenraad, als ze te horen krijgen dat ze met een gestolen Jezus op reis gaan? Toch maar Christus verloochenen om de lieve vrede wil in gemeente en gezin? Of wil je een inhoudelijk andere discussie? Zeg het maar. Ik wil je dolgraag ook wat ten hemelschreiende voorbeelden geven die ik in het pastoraat onder ouderen en jongeren tegenkom. En als ik met broeders uit andere gemeenten en van organisaties uit onze achterban spreek, dan hoor ik helaas geen heuglijker nieuws.

En als ik zie dat het grootste deel van de kerkleden er vrede mee heeft dat ze voor eeuwig verloren gaat, dan word ik daar inderdaad emotioneel van. Dat alles vaak als gevolg van een prediking die satan in de kaart speelt. Een voorwaardelijk evangelie en een boodschap die mensen bij Christus en de Zaligheid uit de buurt houdt. Zij die daarmee muurvast lopen en vervolgens bij de familie Van Dooijeweert (of andere Ger. Gem.-predikanten op dit forum) aankloppen zijn ook jouw feitelijke achterban. Niet alleen de zwijgende meerderheid.

@Cicero Iedereen is belanghebbend, ook jij. En als je objectief je mening zou (willen) vormen, dan zou het wonderlijke contrast tussen de grote vrucht op het evangelisatiewerk in Peru (of in tal van andere landen) enerzijds, en de doodsheid in onze kerken anderzijds je al lang opgevallen zijn. Je moet wel met diepe blindheid of onverschilligheid geslagen zijn als je daar niets van mee hebt gekregen.

@stedeling O zeker is er nog geloof en bekering in de Ger. Gem. en werkt de Heilige Geest daar met kracht. Gode zij dank. Ik mag er met enige regelmaat getuige van zijn. Maar het gebeurt over het algemeen wel daar waar de bazuin een helder geluid voortbrengt en inderdaad op plaatsen waar de prediking niet naar het vlees, maar naar het Woord is. De prediking naar het vlees vindt plaats daar waar gesepareerd wordt op verkeerde gronden, waar gewaarschuwd wordt tegen een makkelijk evangelie, waar Jezus Christus niet wordt aangeboden, waar een mens eerst voldoende zondekennis, belevenissen en teksten moet hebben. Dat is namelijk precies wat het vlees wil: wegblijven bij Jezus. Zijn genade verachten.

"De dwaasheid van de prediking" is de Woordverkondiging met de klem van, en oproep tot, geloof en bekering. Van het voor waar en zeker houden van Gods beloften, maar ook van Zijn bedreigingen. Dat Hij zondaren genade schenkt om niet, door te buigen voor Zijn Zoon. Van het welmenend aanbod dat Hij Zijn zaligheid aan een ieder van ons kwijt wil. Dat Hij niet wil dat er ook maar één mens verloren gaat. Enz. Maar juist dit evangelie wordt helaas vaak gemist.
cicero
@omega
Je reactie richting mij vind ik niet zo evenwichtig.
Ten eerste vind ik het vreemd dat je me in een kamp wil stoppen, terwijl ik noch de evangelist, noch het betreffende kerkgenootschap in dezen wil verdedigen of bekritiseren.
Ten tweede stel je objectiviteit gelijk aan jouw opvatting. Je mag er dan nog zo van overtuigd zijn dat jouw visie waar is, dat maakt het nog niet objectief.
Ten derde blijf je in het zwart-witschema zitten: 'grote vrucht' versus 'doodsheid'. Daarbij wordt uit het oog verloren dat werken in een evangelisatiecontext (waarvan we de verhalen trouwens niet gemakkelijk kunnen controleren, maar dat terzijde) iets heel anders is dan in een gevestigde kerk. De vrucht van de Geest dient echter niet afgelezen te worden aan het aantal decibellen: het aantal krachtdadige bekeringen in een traditionele kerk zal vaak erg laag liggen, omdat de meesten geleidelijk tot een bewust geloofsleven opgroeien. Natuurlijk valt er in dit opzicht allerlei kritiek te oefenen op de situatie in de reformatorische kerken, maar een ongenuanceerde vergelijking met 'het zendingsveld' doet mijns inziens geen recht aan de situatie.
Ten slotte schrijf je weer onaangename kenmerken toe aan mensen die het niet met je eens zijn. Niet chique.
stedeling
Laat ik ten slotte zeggen dat er er historisch gezien altijd beweging is geweest in de prediking: actie = reactie.
Wanneer er een steeds grotere groep binnen de GG zich verbondsbeloften toeeigend, zonder werkelijk Christus van node te hebben gehad. De bevinding ver te zoeken is en het neigt naar een algemeen verbonds denken. Dan krijg je een tegenreactie, waarbij een bepaalde eenzijdigheid op de loer ligt met alle gevaren van dien.

Laten we bidden om de noordenwind en de zuidenwind om te doorwaaien de GG en wat nog meer zij: ons hart/persoonlijk leven.

Stedeling
denkna
Beste Omega, er is iets gebeurt waardoor u in uiterste bent gaan denken, en geen oog meer heb voor enige nuance. Dat is jammer! Want u doet niet alleen andere, maar vooral uzelf tekort.

Een laatste inhoudelijk reactie van mij kant; er zijn genoeg voorbeelden op Refoweb waar predikanten of andere ambtsdragers wijze pastorale antwoorden geven, zonder zich af te zetten tegen welke kerk of richting ook.
Dat doet weldadig aan! En daar zijn vraagstellers veel beter mee geholpen!

We zijn allemaal volwassen mensen. Als je zo de vragen, antwoorden en reacties van de afgelopen maanden eens terug leest waar de GerGem onder kritiek werd gesteld, kan dat toch niet bevredigend zijn? Dus als we ons allemaal voornemen het weer over de inhoud te laten gaan, dan hebben we daar toch allemaal bij gewonnen?
Ikweethetniet
Beste allemaal,
Ik ben getuige geweest van het werk en de zegen daarop van de fam. van dooijeweert in peru.
Na het lezen van alle reakties op het artikel:
""Geen dogmatiek maar evangelie "……."
alsmede
"Verdrietig om kritiek"
merk ik de bewogenheid van velen met en over de GG.
Ik zou het fijn vinden om met enige critici en supporters van de fam. dooijeweert,/ gergem, eens face to face te ontmoeten.
Bij deze nodig ik dan ook enige reageerders uit voor een eenvoudige lunch:
denkna
Noodzakelijk
stedelink
rjvdstraaten
rsthg21
evantorisch
cees0102
tiswat
daanwsh
cicero
pannekoek
markus
samarthi
jello
mluther
sydneylover
Fam.van dooieweert.

Helaas .reageerders met een heet hoofd maar een koud hart ff niet.
Laat maar weten of u komt. zat.mo 18-7 om 10.00 uur

met hartelijke groet,
een evangelische broeder
dick drost
zutphen

dickytec10@live.nl
Omega
@Cicero Ik stop je niet in een kamp, ik maak alleen duidelijk dat iedereen zijn eigen belang heeft om hier te reageren. Jij dus ook. Evenmin beweer ik dat mijn mening objectief is. Dat zou wonderlijk zijn, aangezien objectiviteit niet bestaat. Je kunt er wel naar streven door, zoals ik zei, in deze zaak de vruchten van evangelisatie te leggen naast die van de prediking in onze kerken. Je zou eens met evangelisten in andere gebieden moeten spreken. Dan zie je soms vergelijkbare zaken. China bijvoorbeeld. Je zegt dat de "meeste in onze kerken geleidelijk opgroeien tot een bewust geloofsleven". Dat is dan wel een geloof zonder bekering en wedergeboorte als je kijkt naar het aantal avondmaalsgangers en de (blijkbaar) vrede die men daar over het algemeen mee heeft. Dogmatisch redeneren heeft plaatsgemaakt voor kinderlijk geloof. De indianenstammen in Peru hebben daar geen (bal)last van.

@stedeling Van verbondsautomatisme is binnen de Ger. Gem. m.i. nauwelijks sprake. Eerder het tegendeel. Doop en verbond hangen er in de praktijk maar wat bij. Men weet niet meer wat het inhoudt en waar het voor dient. Met als gevolg dat veel jongeren vastlopen met de kinderdoop, terwijl dat bij een evenwichtige en juiste bijbelse benadering van het verbond voorkomen wordt.

Het lijkt wel of we in onze kerken steeds meer het zicht op de Heere en Zijn beloften kwijt raken. Het is ook onze eigen schuld. We doen van alles in Gods Koninkrijk, maar voor een persoonlijke ontmoeting met Christus hebben we (te) weinig tijd. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op. Daar zou wel eens het geheim van een opwekking in onze reformatorische kerken kunnen liggen: meer bedelen en smeken aan Gods genadetroon om een persoonlijke en gemeentelijke herleving. Kortom, je laatste opmerking kan ik alleen maar van harte ondersteunen.

@denkna Wees gerust, de nuance ben ik zeker niet uit het oog verloren. Ik zie om mij heen ook veel positieve zaken. De betrokkenheid op elkaar, onderlinge en broederlijke liefde, het jeugdwerk, tal van ambtsdragers die in getrouwheid hun werk doen. Mijn zorgen liggen onder andere op het vlak van de soms eenzijdige prediking en de ernstige geestelijke gevolgen daarvan. Dat men zelfs met droge ogen zegt liever eerlijk naar de hel te gaan dan het te wagen met een gestolen Christus. Mijn hart breekt als ik dat hoor. Stel je voor: je bent een voorbeeldig kerkganger. In alle opzichten trouw en serieus. Je gelooft in God (net als de duivel dat ook doet), maar het enige dat onbreekt is de vergeving van je zonden. Geen Middelaar als Borg, terwijl Hij Zichzelf onafgebroken aan je aanbiedt. Je moet toch wel vervuld zijn met enorme dwaasheid of grote onverschilligheid als je op zo'n grote zaligheid geen acht slaat.

En met het blootleggen van dit soort kritiek heb ik absoluut geen moeite. Integendeel. Laat het ons wakker schudden. Dat geldt zeker niet alleen voor de Ger. Gem., maar ook voor de kerken ter rechter- en linkerzijde daarvan, die zich hier bepaald niet boven kunnen verheffen. Als het alleen kritiek zou zijn om de kritiek, of om eens lekker te kunnen trappen en schimpen, dan ben ik het helemaal met je eens. Ik proef bij velen echter zeker ook de nood, omdat men er zelf middenin verkeert. Wat m.i. voorkomen dient te worden is dat deze mensen afhaken en hun gemeente vaarwel zeggen. We hebben ze juist nodig, meer dan ooit. Laten we maar eens beginnen met oprecht luisteren naar elkaar.

@Ikweethetniet Mooie oproep. Volgens mijn informatie volgt er al zo'n bijeenkomst in september onder leiding van broeder Van Dooijeweert zelf.
Ikweethetniet
@omega je schrijft: @Ikweethetniet Mooie oproep. Volgens mijn informatie volgt er al zo'n bijeenkomst in september onder leiding van broeder Van Dooijeweert zelf.

Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.
cees0102
Mooi initiatief van ikweethetniet. Ik ben dan met vakantie, dus kan ik helaas niet op uw aanbod ingaan. Ik wens jullie allen Markus 9:8 toe.
mluther
@ikweethetniet Helaas ook ik op vakantie. Verder is het wellicht handig om wat centraler in het land af te spreken. Bijv. Utrecht. Al was ik niet op vakantie geweest dan was het maar de vraag geweest of ik die afstand ervoor over zou hebben. Enfin, als er wel mensen gaan, laat me vooral weten hoe het is geweest!

@Omega Waar heb je gelezen dat er iets georganiseerd zal worden door dhr. van Dooijeweert? Bron?

Ps. Wellicht sowieso een mooi idee om eens een meeting als Refowebbers onder elkaar te organiseren (los van deze discussie)?
Omega
@mluther Volgens mijn bron zal Van Dooijeweert DV in september en oktober -in samenwerking met Refoweb- enkele bijeenkomsten organiseren die gericht zijn op uitleg over bekering en wedergeboorte, zaken waarover in onze achterban veelal onduidelijkheid heerst. Vaak door gebrek aan Bijbelkennis en/of een eenzijdige prediking.

@Ikweethetniet Ik heb niet alleen de klok horen luiden, maar ben zelfs bij de klepel wezen kijken ;-)
Ikweethetniet
@omega. Je schrijft tav mijn oproep,,,,,,,,,,,,Volgens mijn informatie volgt er al zo'n bijeenkomst.....
Dat is toch suggestief. Want als je dan zo goed geinformeerd bent en ook bij de klepel geweest bent, zou je moeten weten dat dhr, van Doojieweert en een 2e bron mij beiden hebben laten weten dat mij oproep helemaal los staat van wat Refoweb gaat organiseren.
Weer zo een typisch "gevalletje omega".

Ik laat het hier verder bij.
Ikweethetniet
@omega en redactie refoweb.
Ik wist het ff niet en heb eens nagedacht en daarom deze slot reaktie omdat ik op refoweb niet meer ga reageren.
Omega,
Als ik al jouw reakties lees over div. onderwerpen, en je reageert wat af ,dan denk ik....
1) In jouw reakties zitten heel vaak "kleine vossen", en we weten wat Hooglied 2:15 daarover zegt,
2)Verder, het is een onzeker iemand als je met zoveel mensen een wedstrijdje ver plassen wilt houden .
Tot slot denk ik na het lezen..........................

3) Je hebt een mooie muziekpartituur voor je liggen en volgens mij kun je ook aardig muziek maken maar........................je instrument is vals.
Het ga U goed
Omega
@ikweethetniet Mede gezien jouw laatste reactie ben ik plots erg benieuwd wat het doel is van de meeting die je uitschrijft. Enige waardigheid zou je sieren.
AldertdeGruyter
Beste ikweethetniet,

Misschien vindt u omega soms wat scherp van tong, anderen weten zijn bijdragen wel weer te waarderen, maar zoals u nu 4 berichten lang hem wegzet vindt u wel de manier om met elkaar om te gaan?