Tampon mislukt

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben 16 jaar en sinds m'n 12e al ongesteld. Ik heb al meerdere keren geprobeerd een tampon in te brengen. Echter is het al deze keren mislukt. Ik ga bijna op vakantie en mijn vriend is daar ook. We zijn eigenlijk wel van plan om seks te hebben. Alleen ben ik bang dat ik dit niet kan omdat ik ook geen tampon in kan brengen (zelfs niet de kleinste maat). En dat ik anders heel erg ga bloeden en pijn heb. Ik zou het fijn vinden als ik hier antwoord op krijg, want ik maak me er erg druk over.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het gebeurt niet vaak dat we blij zijn dat vraagstellers een ('medisch') probleem hebben. In dit geval dus wel ;-) Waarom zou je seks willen hebben met je vriend voordat je getrouwd bent? Seks is geen consumptieartikel dat je naar believen gebruikt of misbruikt, maar het gaat hier om het meest intieme contact tussen man en vrouw dat maar mogelijk is. De Bijbel, Gods Woord, plaatst dit dan ook binnen het huwelijk. Bij ons zijn al tal van reacties binnengekomen van jongeren die om diverse redenen enorm veel spijt hebben dat ze door middel van seksuele gemeenschap vooruit gegrepen hebben op het huwelijk, niet in de laatste plaats omdat hun verkering op den duur uit ging en de jongen (of soms het meisje) vooral uit was op seks en daarna weer op zoek ging naar een volgende vriend(in).

Zie ook onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18057/geen-nee-zeggen/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17920/tweede-keus/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18614/tampon-inbrengen/

Redactie Vragenrubriek

2 reacties
Justin
Hoi vragenstelster, eerst waardering voor je openheid! Het laat tegelijk ook wat zien van de wereld van de jongeren, waar jij deel van uit maakt. Het is best gewoon voor jullie om een keer seks te hebben met vriend of vriendin, of niet? Voor mij was dat een aantal jaar geleden al niet anders, dus veroordelen is het laatste wat ik doe.
En toch zijn er als ik terug kijk, genoeg dingen die ik graag anders had meegemaakt. Ik wil je er hier wat van meegeven, gewoon even voor de bewustwording.

Eerst iets theoretisch: elke keer dat je lichamelijk contact met iemand hebt, hand geven, zoenen, vrijen, seks, worden er stofjes aangemaakt in je hoofd. hechtingsstofjes. ze maken je blij, gelukkig, opgewonden, vlinders, enz. Dat is een mooi onderdeel van een schepping en helpt je je aan je vriend of vriendin te 'binden'. Op o.a. die manier kunnen mensen samen een heel hecht stel worden.
De andere kant: je relatie blijkt toch niet ' je van het' te zijn, je komt erachter dat je niet met deze persoon wil trouwen. Wanneer de relatie stopt en je hebt wel seks gehad, is dat voor ' die stofjes' een heftige breuk.
Stel dat je een tijdje later weer een leuk iemand tegenkomt, je hebt er weer lichamelijk contact mee, seks, enz, worden er minder van die stofjes aangemaakt. Je hersens zeggen als het ware: nu moet ik dit proces weer doen, ik ga niet zoveel van die stofjes aanmaken. gevolg: je hecht slechter.
Goed, er zijn jongeren die met veel partners het bed delen. Vind je het raar dat zij daarom slechter in staat zijn een duurzame relatie te hebben? Zij missen die hechtingsstofjes. Vind je het dan raar dat er zoveel huwelijken stuk lopen?

Je hebt vast genoeg gehoord over het geschenk van seks, wat God bedoeld heeft in de veilige omgeving van een huwelijk. Als ik op mijn eigen jeugd terug kijk, weet ik dat dit waar is. Ik had zelf ook op mijn 16e seks. En nu weet ik dat dit gewoon niet goed is geweest. Ik voelde me heel groot, maar ik was nog niet volwassen! Pas later vond ik mezelf volwassen genoeg (21-23 jaar) om in staat te zijn te kiezen voor een levensmaatje waar ik van hield. Maar toen kon dat niet meer, ik was al zwanger van mijn jeugdvriend. Begrijp je?
Toen ik 16 was dacht ik echt dat ik al liefde kon geven enzo en dat ik dat ook met seks deed. Ik heb geleerd dat ik toen juist heel egoistisch was! Dat het veel meer nodig is in een huwelijk om sociaal/emotioneel naar elkaar toe te groeien. En, last but not least: een drievoudig snoer, tussen jezelf, je partner en God.

Lang verhaal? Ik hoop dat het je wat bewuster maakt.
Tegelijk weet ik dat het voor jou moeilijk is om een andere houding aan te nemen dan je leeftijdsgenoten. Toch wil ik je stimuleren. Begin maar... je houding zal een zoutend zout zijn (zoek die tekst maar in je bijbel, via bijbel online ofzo), en je houding zal op den duur andere jongeren aansteken. Zo kan er een opwekking komen onder jongeren. God werkt ook onder jullie!

Suc6 en laat gerust wat van je horen (mail is bij redactie bekend), ook als je je hierdoor opstandig/dwars voelt, vragen hebt, enz.

ps: wat je klachten betreft, ik denk dat dit ' gewoon' het maagdenvlies is. normaalgesproken gaat dit stuk bij je eerste keer of eerste keren vrijen. Daar ga je in elk geval niet erg van bloeden. Het kan ook dat het gewoon te smal is, hier op refoweb staat er best wat over geschreven. En anders kan een huisarts ook best wat uitleg geven, maar dat moet je wel ' durven'.
toetje
@Justin: fijne reactie. Daar kan de jeugd wat mee.