Vasthouden aan visie op Israël

Ds. C. den Boer / 1 reactie

Vraag

Waarom blijft de kerk vasthouden aan de inzichten/leer van de vroegere predikanten. Ik bedoel dan even niet de rechtvaardiging van de goddeloze, dat is duidelijk te herleiden vanuit de Schrift. Maar wel bijvoorbeeld hun visie op Israël. Duidelijk stellen zij met name in veel kanttekeningen dat de kerk bedoeld wordt, terwijl met onze huidige inzichten het toch echt blijkt dat het om Israël gaat. De geestelijke Israëltoepassing op de kerk en alles wat daaruit voortvloeit, is toch niet meer bijbels te noemen? Wordt het dan niets eens tijd om deze zaken recht te zetten? Ik las onlangs dat men de kanttekeningen wil herzien en een HSV met kanttekeningen wil drukken, maar moeten de foute visie t.a.v. Israël dan niet weggehaald of aangepast worden? Of gewoon compleet nieuwe kanttekeningen laten schrijven door bijbelgetrouwe predikanten anno 2014. Ik denk dat wij jongeren daar meer behoefte aan hebben.

Antwoord

Inderdaad zijn door vroegere en ook huidige kerkelijke voorgangers in hun Schriftuitleg en preken m.b.t. Bijbelteksten over het OT waarin het gaat over de zonden en het beloofde heil van/voor het volk Israël direct toegepast op de kerk en gelovigen van het Nieuwe Verbond. Mijn inziens is dat niet goed. Het heil voor mensen uit de volkerenwereld is niet los van Israël verkrijgbaar. Wij moeten dus altijd  bedoelde teksten in hun oorspronkelijke intentie blijven betrekken op Israël. Israël is Israël. De kerk van het NT is niet in de plaats van Israël gekomen. Dat wil echter niet zeggen, dat het Woord van God, ook als het gericht is op Gods eigen volk Israël, niet tevens ook zijn betekenis heeft voor allen die in Israël zijn ingelijfd, door het geloof in de Messias Jezus Christus. Lees daar nog maar eens bijv. 1 Kor.10:1vv over na. Als het u mogelijk is mijn website te raadplegen kunt u daarin het een en ander vinden over wat een Schriftuurlijke visie op Israël mag heten (voordrachten/notities over Kerk en Israël; vooral ook de daar als eerste genoemde voordracht (Gespreksnota).

Wat precies de bedoeling is van de in het vooruitzicht gestelde Kanttekeningen bij de HSV weet ik niet. Ik denk, dat het goed zou zijn als men zich beperkt tot korte kanttekeningen t.d.v. de (ook jongere) Bijbellezers. Overigens zou het in dit verband zeer nuttig zijn als men de Kanttekening van de Statenvertaling bij Rom.11:26 niet zou vergeten; daar wordt namelijk gezegd dat er in de eindtijd een toewending van gans Israël tot haar Messias zal komen “als van de ganse natie van Israël.” Zo hebben ook vroegere voorgangers (ik denk aan Puriteinse voorgangers (oudvaders) en aan Da Costa uit het Reveil) daarover gesproken.

Ik hoop, dat u zich in het bovenstaande kunt vinden.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

Israelvervangingsleer
1 reactie
MUS
Vraagsteller, ik kan je goed volgen! Je moet ook de kanttekeningen op de SV in hun tijd bezien. Zij hadden neit de visie op Israel, die wij in de 21 eeuw wel hebben. Ook de vervangingstheologie kun je nog volop lezen in de SV.
Toch zijn her al heel wat 'kanttekeningen' die een betere visie op deze onderwerpen hebben, daarvoor hoeven de kanttekeningen op de SV niet te worden herschreven...