Opleiding tot docent maatschappijleer

drs. I. A. Kole / 2 reacties

Vraag

Mijn vraag heeft niet echt betrekking tot een geloofskwestie maar ik denk toch dat mijn vraag hier beantwoord kan worden. Ik heb al enige tijd het verlangen om een opleiding te volgen tot docent maatschappijleer. Nu wil ik, als ik eenmaal deze studie behaald heb, graag op een reformatorische school lesgeven. Maar nu heb ik vernomen dat je alleen op een refoschool les kunt geven als je op de Driestar je opleiding hebt gevolgd. Klopt dit? Want ik zou graag op de Driestar willen studeren, maar zij geven helaas niet het vak maatschappijleer. Je kunt alleen op een seculiere school in Amsterdam, Rotterdam of Tilburg de studie docent maatschappijleer volgen. Wat meer duidelijkheid zou ik erg waarderen.

Antwoord

Bedankt voor de vraag, maar er is sprake van een groot misverstand. Als je een opleiding voor maatschappijleer kan volgen op een pos. chr./ref. opleiding dan is dat fijn, maar als er zo'n opleiding niet is dan moet je kiezen uit een opleiding die kwalitatief goed is en zich positief opstelt naar de levensovertuiging van de studenten, zodat je je goed thuis voelt. Kies bij je studie ook voor boeken vanuit de pos. chr./reformatorische richting en loop ook stage op zo'n school. Bij een gesprek n.a.v een sollicitatie zullen ze je inhoudelijk en principieel bevragen, dat is terecht, of je wel thuis zult voelen op een bijvoorbeeld pos. chr./ref. school.

De praktijk is niet zo dat alleen sollicitanten van een ref. opleiding of bijvoorbeeld Driestar-college benoemd zullen worden. Het gaat om kwaliteit en bovendien: niet voor elk vak is een eigen opleiding. Bedenk dat de Heere regeert en ons leven leidt. Weeg je keuze naar opleiding goed af: bezoek open dagen en voer gesprekken met studenten en docenten en oud-studenten, mogelijk ook van je eigen richting. Sterkte !

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

studiekeuze
2 reacties
Autumn
Er zijn nog wel meer plaatsen in Nederland waar je deze opleiding kunt volgen, bijv. hogeschool Utrecht, Windesheim in Zwolle... Gewoon even Googlen en je ziet genoeg hogescholen die deze opleiding aanbieden. En inderdaad zijn dat vaak wel seculiere scholen.
Miek29
Ik werk op een refoschool, maar volg een opleiding op de hogeschool van Leiden.....Mijn studerende collega's zitten ook niet allemaal op een christelijke hogeschool. Je vraag berust dus niet op waarheid ;-)