Bang voor schijnbekering

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil in reactie op “doodgepreekt”. Hoofdstuk 9 uit uw boek “Bekering ook voor jou?” gaat over schijnbekeringen en nu ik dat hoofdstuk aan het lezen ben bekruipt mij meteen weer het gevoel dat ik daar dus bij hoor. Het Woord doet wel wat, maar dagelijkse bezigheden nemen vaak de overhand. Tijd doorbrengen met God wordt vaak opgeslokt door vermoeidheid of gemakzucht. Hoe kan ik toetsen of er bij mij een schadelijke weg te vinden is? Heb ik geen valse rust in God? Bedrieg ik mezelf nu voor de eeuwigheid?

Ik blijf zo aan mezelf hangen en wroeten en weet niet hoe ik op Jezus moet zien en simpelweg mezelf aan Hem moet overgeven. Telkens als het lijkt of ik dat doe dan word ik juist gemakzuchtig.

Antwoord

Aan de hand van dat hoofdstuk kun je inderdaad denken of je niet hoort bij degenen die wel het een en ander hebben meegemaakt en toch de Heere niet echt kennen. Inderdaad kan een mens zich bedriegen voor de eeuwigheid. Alles staat of valt bij de kennis van en liefde tot de Heere Jezus. Als je Hem niet kent is je bekering vooralsnog niet echt.

Nu kun je natuurlijk wel alles je aantrekken en zeggen: mijn bekering is wellicht een schijnbekering en dan bij de pakken neer gaan zitten. Het is overigens heel normaal dat er aanvechtingen komen en dat de duivel je wijsmaakt dat je liefde tot God niet echt is. Stel dat dit waar zou zijn, dan kun je toch des te meer de Heere gaan zoeken via het lezen van de Bijbel en het luisteren naar de verkondiging van Gods Woord.

Ik kan nu wel een aantal kenmerken gaan noemen van de ware bekering, maar ik verwijs je naar de belijdenis. Lees in de Dordtse Leerregels uit hoofdstuk 3 en 4 eens de artikelen 11, 12 en 13. Duidelijker kan ik het niet zeggen. Het gaat om wat God in je hart en leven uitwerkt (11) en om de manier waarop God werkt bij de wedergeboorte (12) en dat je de Heere Jezus als de Zaligmaker liefhebt (13). Als je die dingen tot je door laat dringen, moet er toch meer duidelijkheid komen over je geestelijk leven. Hoe is je verhouding tot de Heere Jezus en waarom heb je Hem zo nodig? Daar gaat het om. Alleen de Heilige Geest kan je hierin duidelijkheid geven. De Heere Jezus zegt: Wie zoekt zal vinden. Doe dat en je zult zien dat Hij zijn belofte waarmaakt.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel