Huiselijk geweld

drs. N.J. Borst-den Breejen / 3 reacties

Vraag

Ik kwam pas binnen bij een lieve vriendin. Ik schrok enorm van hoe slechts ze er uit zag, hoewel ik haar maar twee weken niet gezien had. Na heen en weer gepraat kwam eigenlijk alles er zo'n beetje uit. Het gaat met een paar van haar kinderen niet helemaal lekker en met haar zelf dus ook niet. Nadat ik toch maar doorvroeg kwam ook haar grote geheim aan het licht, want haar man doet haar dus lichamelijk geweld aan en dat eigenlijk al jaren. Met name als hij zich niet kan beheersen en boos wordt. Ik vroeg of haar kinderen dit ook zagen en ze zei ja, want als ze me horen gillen, dan zeggen ze: O, is papa weer bezig met aan haar haren te trekken! Voor mij vallen nu veel dingen op hun plek m.b.t. haar echtgenoot. Ik heb haar het advies gegeven hier niet langer mee te blijven lopen, maar hulp te gaan zoeken. Volgens haar zal hij echter blijven ontkennen dat hij geweld gebruikt. Bovendien durft ze het niet verder te vertellen omdat ze bang is voor haar huwelijk en haar kinderen. Ik weet nu niet wat ik moet doen. Bidden, dat kan en mag ik voor haar doen, maar toch mogen we ook de middelen gebruiken? Maar als ze zelf niet wil sta ik natuurlijk ook met mijn rug tegen een muur. Hoe moet en mag ik hiermee omgaan? Hebben jullie misschien een advies voor mij hoe ik haar kan helpen, want ik heb haar van harte lief.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Huiselijk geweld is helaas veel voorkomend en bijzonder tragisch wanneer je dit constateert bij iemand die je lief is. U heeft uw vriendin een goede raad gegeven, wat voor haarzelf echter niet mogelijk lijkt. Dit is vaak een moeilijke kwestie wanneer er sprake is van huiselijk geweld. Met betrekking tot uw vraag welke middelen u zou kunnen gebruiken verwijs ik graag naar Steunpunt Huiselijk Geweld. Dit is telefonisch te bereiken via nummer 0900-1262626 of via de website. Deze organisatie heeft veel informatie voor zowel slachtoffers als omstanders. Tevens werken daar deskundigen op dit gebied die u persoonlijk kunnen adviseren. Het telefonisch contact met hen is anoniem en wanneer gewenst kan ook uw vriendin met hen contact opnemen. Zij kan hen veilig bellen, want dit 0900-nummer is afgeschermd en daarom niet terug te vinden op de telefoonrekening. Wel opletten dat het laatst gebelde nummer uit het geheugen van de telefoon wordt gewist, of ze kan bij jou vandaan bellen.

Ook op de site www.huiselijkgeweld.nl vindt u veel waardevolle gegevens en kunt u bijvoorbeeld een hulporganisatie in de buurt zoeken.

In de relatie met uw vriendin is het belangrijk om haar te (blijven) steunen en haar mogelijk bij te staan in het aangaan van contact bij aangegeven instanties. Heel mooi en kostbaar wanneer u bij dit alles voor haar blijft bidden!

Drs. N. J. den Breejen

drs. N.J. Borst-den Breejen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sleen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    GZ-psycholoog

Tags in dit artikel:

mishandeling
3 reacties
Ria123
Doe wat je kunt om dit huiselijk geweld te stoppen, door contact op te nemen met het Steunpunt Huiselijk Geweld. Het heeft een ongelofelijke impact op kinderen tot op latere leeftijd toe. Heb dit zelf ook meegemaakt.
tamara72
Er kan hulp aangevraagd worden bij AMK voor de kinderen deze kunnen in ieder geval tips geven.
Droppie
Ik zou niet gaan, misschien is door hulp op te lossen.
Ik ken iemand die zijn vrouw ook mishandelde en daar kwamen ze dus achter dat hij atisme had.
Nu heeft hij hulp en dat gaat nu heel goed.