Zwart gekleed

Ds. H. Paul / 24 reacties

Vraag

Ik wil deze vraag graag aan iemand van de Ger. Gem. Ik had laatst een discussie met iemand over het dragen van zwarte kleding. Volgens deze persoon is het zo dat als je bekeerd bent, dit zeker ook aan je kleding te zien is en dat je dan in het zwart gekleed gaat. Toen ik vroeg waar dit in de Bijbel staat, noemde hij de volgende teksten: Psalm 38:7, Maleachi 3:14, Jeremia 8:21, Jeremia 14:2 en Psalm 38:6 berijmd. Ik heb heb deze teksten zelf ook opgezocht, maar het lijkt mij niet dat je dat op deze teksten kunt baseren. Kunt u mij misschien verdere uitleg geven?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Inderdaad geven de aangehaalde teksten geen enkele reden om te denken dat wanneer iemand bekeerd is, hij/zij voortaan in het zwart gekleed moet zijn. Deze teksten slaan op berouw en op diepe droefheid naar de omstandigheden: verdrukking enz. De Heere Jezus zegt Zelf: "Laat uw klederen te allen tijd wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken." Begrijpelijk is dat dat geen kledingvoorschrift is voor de ware christenen, maar plaats- en tijdgebonden blijft.

Wat geldt is dat men altijd netjes en onopvallend gekleed moet zijn en de mode van de tijd niet achternaholt. Dat men de kleding gebruikt waar ze ons voor gegeven is, zoals we in Genesis  3:21 lezen. Dus zedig en niet aanstootgevend. Draag die kleding waar je overal mee kan komen, ook in Gods huis.

Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

kledingzwart
24 reacties
Roozemond
Elke gewoonte hoeft niet als fout beoordeeld te worden. Bij ons zit er ook grijs en bruin tussen en witte bloesjes. Ik ervaar in het zwart net zoveel vreugde als dat ik in het rood zou gaan, het gaat ten alle tijde om je hart. De gemeente is mij lief, dit plelkje heb ik van God gekregen en met grote liefde en bewogenheid pas ik me voor het HA aan. De meesten lopen doordeweeks en op gewone zondagen absoluut niet in het zwart, zo worden ze wel beoordeeld helaas. Ik snap eigenlijk niet waar we moeilijk over doen, overal maken we een punt van, laten we deze dag nu eens in blijdschap doorbrengen. Gods zegen allemaal.
MUS
Hou je gewoon aan Prediker 9:8 'Laat uw klederen te allen tijd wit zijn...'
Relativeer 'extremistische uitspraken' die zeggen dat je altijd zwart gekleed moet gaan. Straks lopen christenen ook allemaal in boerka :)
IJsselmond
Met de tekst: 'Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken' is mij altijd geleerd dat dat niet in praktische zin bedoeld wordt. Maar meer zo van: dat we rein moeten proberen te leven, zonder aanstoot te geven aan onze naaste. En met de olie dat we sterk moeten zijn in het geloof in Christus.. Soms erg moeilijk, al die verschillende opvattingen. Vooral om de juiste middenweg te vinden.
dkw
Dan doe je een zwarte broek en een wit hemd of een witte broek en een zwart hemd, dan heb je de middenweg ;-)
Oja, en natuurlijk witte en zwarte sokken.