Van dood, levend worden

Redactie Refoweb / 30 reacties

Vraag

Hoe word je van dood, levend? Ik weet het niet (meer).

Antwoord

30 reacties
MaKro
En dan nog niet eens gesproken van het einde van Habakuk!!

Habakuk 3:17-19
Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal;
Zo zal ik nochtans in den Heere van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
De Heere Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginoth.

In normaal Nederlands:
Wat er ook gebeuren zal, al vergaat de hele wereld, ik zal toch vreugde hebben in de Heere, Hij Die mij heil bereidde. Hij is mijn kracht en Hij zal mij onderhouden.

Wat een geloofsvertrouwen!! Jaloers..?
1a2b3c
Beste karlo, je moet mij maar niet kwalijk nemen dat ik het meeste waarde hecht aan de Bijbel zelf.
Zowel in Jer.31 als in hft. 17 lees ik duidelijk dat het over het volk Israël gaat. (zegt M. Henry trouwens ook, al maakt hij daarna ook een geestelijke toepassing)
Jeremia heeft het niet over de persoonlijke bekering van zijn hart als hij zegt ‘bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn’.
Hij was al lang een kind van God: Jer.1:5 Voordat Ik u in de moederschoot vormde heb Ik u gekend …. Jeremia heeft het over het volk, dat staat er duidelijk.

Als je uit deze tekst denkt te kunnen opmaken dat je ‘legaal’ ongelovig kunt zijn is dat in tegenspraak met de rest van de Bijbel.
Ik zal niet zeggen dat er dingen zijn die je geestelijk kunt toepassen, maar deze teksten staan er niet opdat de mens kan zeggen: ‘God moet het doen’.
Dat gaat rechtstreeks in tegen het bevel VAN GOD (!!!) ‘bekeert u en gelooft het evangelie’.
Het is niets anders dan een 'bedekte' manier om God de schuld te geven van ongeloof en onbekeerlijkheid, ook al klinkt het vroom en nederig.
Want ja, als je vraagt om geloof en bekering maar je krijgt het niet dan ....
De meesten zijn wel zo fatsoenlijk om de zin niet af te maken maar het is een regelrechte en onterechte aanklacht tegen God.

Niet te geloven eigenlijk, gewoon een dikke 300x negeren dat geloof en bekering een bevel is, omdat er één of twee keer in een totaal ander verband, door Jeremia gebeden wordt over de bekering en terugkeer van het volk.
Probeer de Bijbel eens te lezen zonder de bril van ‘de leer’ op je neus, gewoon in het verband, en lezen wat er staat.
Let erop tegen wie wat gezegd wordt, in welke situatie en met welk doel.
En voor de duidelijkheid, ik ontken het werk van de Heilige Geest niet m.b.t. het geloof en de bekering van de mens, maar dat is iets wat je pas achteraf kunt bekijken.

Zalig zijn zij, die niet gezien maar nochtans geloofd hebben!
1a2b3c
En nog even iets: al stond er ruim 300x in de Bijbel dat je bekeerd moet worden, en maar één of twee keer een nodiging tot bekering, dan wist ik wel wat ik deed.
Dan zou ik gewoon op grond van die ene nodiging tot Hem komen, want één nodiging is al genoeg om te mogen komen.
karlo
@1a2b3c Oké, ik zou er jaloers (in de goede zin bedoeld) op worden. Je hebt het, je kunt het en je weet het altijd. Maar echt er zijn mensen die komen uit zichzelf niet veel verder dan: Heere wil aub uw genade schenken-kom mijn ongeloof te hulp- redt mij toch van 't verderf-och Heer och werd mijn ziel door U gered. Daar is weinig meer dan de bedelaarshand. En die werpen zoiets als een bedekte manier om God de schuld te geven verre herhaal zeer verre van zich!!!
Ik ga er weer mee stoppen voor deze vraag, alle goeds toegewenst.
1a2b3c
:'(

"Je hebt het, je kunt het en weet het altijd."

- Je snapt het niet, ik kan niets en daarom laat ik me graag helpen door Iemand die het wel kan, heeft en weet.

"Daar is weinig meer dan de bedelaarshand."

- Heel goed, maar die bedelaar neemt het wel aan.

"Heere wil aub uw genade schenken......."

- Je draait het om, Hij smeekt ons: Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Hij is zo nabij en biedt het aan, en er zijn maar twee mogelijkheden: je gelooft het en neemt het aan. of je gelooft het niet en wijst Hem af.

Verder: ik weet best wat je bedoelt, zo ben ik ook jaren bezig geweest. Maar ik weet ook heel goed dat het niet anders was dan puur ongeloof!
Er is niemand die verloren gaat vanwege zijn onmacht, enkel vanwege ongeloof en/of onwil.

Gods zegen!
Amazinggrace
Karlo,
Op deze manier geef je God de schuld! Jij hebt een bedelaarshand en je smeekt aub (nog wel!) om genade. God heeft Zijn Zoon, Zijn Geliefde geschonken om ons vervloekte eigenwijze zondaren te redden van het verderf....Laat u met God verzoenen, staat er duidelijk geschreven! Lees psalm 116 maar eens (onberijmd) Op deze manier weet je het beter als God. Eigenlijk zeg je; Dat kan nu wel die genade, maar niet voor mij, want en ja maar. Je gaat verloren als je het bloed onrein acht!!
Gerard
@Karlo

Mag ik je een simpele vraag stellen? Hoevaak geloof jij wat mensen zeggen elke dag? Als je de weg vraagt en iemand zegt: je moet daar en daar heen, tweede straat links. Of als je belastingconsulent zegt dat je zoveel belasting moet betalen. Of je vraagt advies ergens aan een of andere gezaghebbende instantie. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat je moet erkennen dat je bij vele zaken geloof hecht aan wat mensen zeggen, zeker als ze gezaghebbend zijn, dag in dag uit. Niet kunnen geloven is dus het punt niet. De vraag is wie je wilt geloven.

God zegt: Luister naar Mijn Zoon! (Deut 18:18-19, Luk 9:35)
Geloof je dat? Als er iemand is die gezaghebbend is is dat toch God zelf wel, nietwaar?
Als God zelf zegt: "Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!". Kun je geloven dat Hij dat meent? Denk je dat God betrouwbaar is als Hij dat zegt? Als je je belastingconsulent al gelooft, om maar een voorbeeld te noemen, zou je dan niet God zelf nog veel meer geloven?

De Zoon zegt: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven." (Joh 5:24)
Hij zegt dat ook nog op vele andere manieren en op vele andere plaatsen.
Is Jezus gezaghebbend? Zeker want God de Vader zegt het zelf. En Jezus en God de Vader zijn één Jezus doet altijd wat de Vader doet (Joh 5). Er is geen hogere autoriteit. vergeet wat alle mensen hebben gezegd, luister naar God zelf. Zijn woord is betrouwbaar en vast.

"Wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben."
"Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien."
"Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben."
"Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken."
"Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Míj maar in Hem Die Mij gezonden heeft. En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft. Ik ben het licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft."

Daarom geloof Hem met het geloof van Abraham, die God geloofde op Zijn woord, alhoewel er uiterlijk niets van te zien was, hij merkte niets en ervaarde niets, maar toch achtte Abraham God betrouwbaar en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Ik wens je dat rotsvaste geloof op Jezus Christus, die God heeft aangewezen als zoenoffer, door te geloven in Zijn bloed (Rom 3: 21-26), dat Hij voor jou en mij heeft gespild om ons met God te verzoenen en eeuwig leven te hebben bij Hem.

En vraagsteller: als je dat doet ga je over van de dood in het leven:
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven." (Joh 5:24)
Amazinggrace
Karlo: Je houdt God eigenlijk tot een leugenaar! Hij heeft Zijn Geliefde Zoon gezonden, Jezus heeft betaald voor zondaren, ben je dat?
Als je zegt dat je smeekt (zelfs aub) om genade en je krijgt het niet, geef je dan niet God de schuld?
want immers, jij smeekt en steekt een bedelaarshand uit en de rest is aan God, toch?
Nee zegt Hij: Komt allen tot Mij en ik zal u rust geven. De boodschap komt tot ons, als je de Bijbel leest weet je wie je bent en dat er genade is!
Met jou gedachten ga je verloren en wie geef je dan de schuld?!?
Amazinggrace
Karlo: Je houdt God eigenlijk tot een leugenaar! Hij heeft Zijn Geliefde Zoon gezonden, Jezus heeft betaald voor zondaren, ben je dat?
Als je zegt dat je smeekt (zelfs aub) om genade en je krijgt het niet, geef je dan niet God de schuld?
want immers, jij smeekt en steekt een bedelaarshand uit en de rest is aan God, toch?
Nee zegt Hij: Komt allen tot Mij en ik zal u rust geven. De boodschap komt tot ons, als je de Bijbel leest weet je wie je bent en dat er genade is!
Met jou gedachten ga je verloren en wie geef je dan de schuld?!?
Amazinggrace
Sorry mensen, om 15.20 reactie getypt en niet gezien dat deze op blz. 2 gekomen is, vervolgens nog een keer gereageerd en op de één of andere manier heb ik deze 2x geplaatst....Sorry!