Bidden om geloof

Ds. C.J. Barth / 1 reactie

Vraag

Aan ds. C. J. Barth. Als je als ongelovige om geloof bidt, ben je er dan van verzekerd dat God je dat wil geven? Ik weet dat iedereen die in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft. Maar uit onszelf hebben we toch geen geloof? Dat geeft de Vader naar Zijn welbehagen, staat er in de Bijbel. Maar wil God op het gebed toch geloof geven?

Antwoord

Ik denk dat je de antwoorden op je vragen eigenlijk wel weet. Het geloof is niet uit ons, maar uit God (Efeze 2:8). God wil zeker het geloof geven op het gebed. De Heere Jezus zegt: Een aardse vader geeft geen stenen als we om brood vragen. Zal de Heere dan niet zeker het goede geven aan wie Hem daarom vraagt? (Mat. 6:7-11). En het geloof is iets wat we zeker aan Hem mogen vragen.

Maar als ik je goed begrijpt, wringt het ergens anders. De Bijbel zegt nergens dat we maar veel moeten bidden om geloof. Nee, de Schrift spoort ons aan om te geloven. Ongelovigen moeten niet bidden om geloof, maar moeten met berouw over hun zonde geloven in de Heere Jezus.

Een stokbewaarder/gevangenisbewaker vroeg: “Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?” Het antwoord van Paulus was niet: “Bid om geloof”, maar: “Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden” (Hand 16:31).

Zwemmen leer je niet door op de kant te staan en boeken over zwemmen te lezen of steeds maar aan de badmeester te vragen of hij je wil leren zwemmen. Je leert het door het water in te gaan. Daar leert hij het je stap-voor-stap en zul je zelf ervaren dat het water je draagt. Zo ontvang je van God het geloof, als je Hem gaat vertrouwen op Zijn Woord en het waagt met Jezus Christus. Lees je Bijbel (bijv. Nieuwe Testament of Psalmen) en vertrouw jezelf toe aan wat de Heere daar zegt.

Bid ook liever niet om geloof, maar bid om de zaken zelf. Het geloof is namelijk de lege hand, waarin we Gods gaven ontvangen. Vraag dus om Gods gaven (vergeving, vrede met God, kracht om tegen zonde te strijden, het eeuwige leven, enzovoorts), dan zal Hij ook wel zorgen dat je een hand hebt om het te ontvangen. Zo hebben de mensen in de Bijbel ook gebeden.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

bidden
1 reactie
1a2b3c
Wat een mooi en helder antwoord zeg.