Fasen van het geloof

Ds. H.H. Klomp / 23 reacties

Vraag

Beste ds. Klomp. Ik lees net uw antwoord op een vraag over het avondmaal. Daarin zegt u het volgende: "In sommige kerken moet je zeker weten dat je een kind van God bent wil je avondmaal (mogen) vieren. Dan moet dus gekend worden "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie" (kun je me nog volgen?!). In andere Schriftgetrouwe kerken is een oprecht, toevluchtnemend geloof (ook vrucht van levendmaking van de ziel) voldoende om de dood des Heeren aan Zijn tafel te verkondigen." Is er dan nog verschil in het soort geloof wil je aan het avondmaal mogen? Zelf heb ik geen 100 procent zekerheid dat ik een kind van God ben, maar ik heb wel de toevlucht genomen tot Jezus en dat doe ik nog steeds elke dag, omdat ik in mezelf niet rein voor God kan zijn. Kunt u het verschil uitleggen tussen een "oprecht, toevluchtnemend geloof" en "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie"?

Antwoord

Beste (vervolg)vragensteller,

Dat wil ik graag proberen. In beide fasen van het geloof gaat het om een levend geloof. Waar dat ontbreekt, kan iemand geen avondmaal vieren. Als de Heere echt geloof in je hart geschonken heeft, kun je daar belijdenis van afleggen en avondmaal mee vieren. Ook al blijft de geloofsstrijd.
 Zaligmakend geloof is iets levends - namelijk een levendige band door Gods Geest aan de Heere Jezus Christus. Daar hoort ontstaan, voortgang, groei en bevestiging bij. Een toevluchtnemend geloof is niet zeker van zichzelf, naar wel zeker van de Borg. Daarom vlucht hij naar Hem toe. Zie oa. Marcus 9:24 en HC zondag (v+a 21). Over een verzekerd geloof lees je o.a. mooi in Romeinen 5:1-11. Zie ook HC zondag 23. Over de groei van het echte geloof wordt o.a. gesproken in Efeze 4:13-15 en 2 Petrus 3:18.

We blijven in al die stadia een onreine in onszelf. Maar naar de mate van de geborgenheid in Christus, naar die mate mag Gods kind zich rein weten om en in de Heere. Dat blijft een (goede) strijd. Zie 1 Timotheus 6:12, waarin we minder worden in onszelf, maar hopelijk groeien mogen in het geloof in de Heere. Ik hoop je zo wat verder geholpen te hebben.

Groet en sterkte bij de (geloofs)strijd!,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidHeilig Avondmaal
23 reacties
1a2b3c
Ik ben het in zoverre met ds. Vreugendenhil eens dat een gelovige die vervuld is met de Heilige Geest niet twijfelt dat hij een kind van God is.
Ik noem dat niet: zekerheid van het geloof, want je bent niet zeker van je geloof maar van Hem.

Als een kind van God niet helemaal vervuld is met de Heilige Geest hoeft dat nog niet in te houden dat hij niet zeker is van zijn behoud.
Voorbeeld: toen er een verbittering ontstond tussen Paulus en Barnabas waren ze niet vol van de Heilige Geest, anders zou er geen plaats geweest zijn voor verbittering.
Maar verloor Paulus zijn zekerheid??? Hij was nog steeds verzegelt met de Heilige Geest en wist nog steeds dat God zijn Vader was.
Als iemand een fout maakt betekent dat niet dat hij dan opeens twijfelt of hij wel een kind van zijn Vader is.
Dat kan wel gebeuren maar is beslist geen automatischme, ik denk dat het voornamelijk gebeurd als je de zekerheid in jezelf wilt zoeken.

Het is zeker een opdracht om vervuld te worden met de Heilige Geest. Ef.5:18. maar dat staat in verband met de levensheiliging.
Dus de vervulling met de H.G. gaat niet over het zeker weten dat je een kind van God bent, al sluit het dat niet uit.
adriano313
@theoloog1987 waarom blijf JIJ tegen de bijbel ingaan?

Na de inleiding brengt Paulus in Efeze 1 Lof aan God om de GEESTELIJKE zegeningen. Hier valt de verzegeling aan de Heilige Geest onder.

13 In Wie ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Wie gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs van Zijn heerlijkheid.

Samengevat:
1. Omdat je gelooft hebt (door te doen!) ben je in Christus verzegeld geworden met de H.Geest 2. Als een onderpand van je (eeuwige) erfenis

Geloof en verzegeling zijn een gebeurtenis die bij elkaar(!) horen (niet uit elkaar) en wat Wedergeboorte juist inhoud. Onze ziel komt hierdoor in vrede met God (Rom. 5:1) onze geest wordt levend gemaakt (Joh. 6:63a) (Efez. 2:1,5; Col. 2:13) ons lichaam wordt een tempel van de Heilige Geest.(1 Kor 6:19-20)

Het punt juist van een verzegeling of het onderpand is (nogmaals) dat je deze ‘weldaad’ nodig hebt om als een heilige ook te KUNNEN leven. Dat is zo cruciaal, daarom bestaan er zoveel onduidelijkheden, zelfs tussen onderwijzers..
Het verstand kan geestelijke processen gewoon niet rationaliseren, daarvoor heb je een geest

Het zondige vlees mag dan nog wel stuiptrekken maar de vrucht van de geest gaat na een wedergeboorte ontkiemen, die komt in knop, in bloei om uiteindelijk vrucht te geven. Daarom is er sprake van 30, 60 en 100 voud . Dat is het voorbeeld wat God geeft (staf van Aaron en in de gelijkenissen NT )

Vervuld met de Heilige Geest:
Dit zegt iets over de bekrachtiging waarmee iemand door de H.Geest vervuld wordt. Van charismatische gaven, (1 kor12/ 14, Rom12 efe.4) profetie, tongentaal tot aan wonderen en tekenen (mark.16). Deze vervulling is verschillend maar allemaal onderhevig aan de Wil van God en iemands wandel met God (Stefanus, Filippus, Paulus,etc zijn Bijbelse voorbeelden) Iemand kan meerder malen bekrachtigd (vervuld) worden.

@vragensteller misschien is het je zo ook weer wat duidelijker
adriano313
Ik vergat de Leestip “De Gereedschapskist van de Heilige Geest” van Ds. M.M. van Campen.