Gebed als de dominee voor de dienst bij de preekstoel staat

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Wat moet je bidden als de dominee voor de dienst bij de preekstoel staat?

Antwoord

Ik vind dit een heel belangrijke vraag. Als je namelijk niet weet wat je moet bidden, dan heb je blijkbaar ook te weinig notie van wat er eigenlijk in een kerkdienst kan gebeuren.

Wat kan er gebeuren? Dat God deze door de kerk georganiseerde samenkomst kan gebruiken om jou te laten merken dat Hij onder de miljoenen ook jou op het oog heeft om je te bereiken met het Evangelie.

Je kunt dus in dat stille gebed "stil worden tot God" (Ps. 62). Je kunt je verlangen uitspreken dat er in deze dienst -uit louter genade om Christus wil- een ontmoeting mag zijn tussen de levende God en jij. Of je spreekt het verlangen uit dat het kleine plantje van je geloof mag groeien door middel van de dienst.

Het is een teken van dieper geloof als je niet alleen bidt voor jezelf, maar dat je ook om een zegen vraagt voor een ander: de voorganger, de koster, de organist, je vriend(in), je ouders of iemand die je lang niet in de dienst zag, maar er nu weer is. Je zult dan wel merken dat je na zo'n gebed ook niet alleen luistert voor jezelf. Dan denk je soms: fijn dat de dominee dit zegt, want daar zal die en die wellicht wat aan hebben. Dat maakt het ook wel eens lastig als je denkt: wat zegt die dominee het toch ingewikkeld of is zijn uitleg wel juist?

Je hebt eigenlijk alleen recht om opbouwende kritiek te leveren op de voorganger als je ook voor hem gebeden hebt. Vroeger zeiden ze: als je de dominee vol bidt loop je de grootste kans dat je er zelf ook een graantje van mee pakt.

Ik merk het als dominee als gemeenteleden voor me bidden. Ik ervaar dan sterk de hulp van de Heilige Geest. Een krachtig gebed van een rechtvaardige vermag veel, zegt Jacobus.

De hoogste zorg die je verwoordt in je gebed is of God aan Zijn eer mag komen. Daar is een eredienst toch allereerst voor: tot eer van God. Dat geeft het zingen doel en zin en de geloofsbelijdenis. Je mag dus vragen of God je wil leren van harte te zingen en heilbegerig te luisteren. Kortom: eigenlijk is het gebed om voor de dienst een gebed om de Heilige Geest.

Naar mate je meer en beter leert bidden voor de dienst, zul je er ook meer aan hebben of zul je beter leren onderscheiden waar het aan hapert.

In verbondenheid, ds. L. W. Smelt, Ede

Tags in dit artikel:

bidden