Is de kerkgang nog nodig?

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Is de kerkgang nog nodig? Je kunt het toch ook alleen met de Bijbel? Daar staat tenslotte alles in.

Antwoord

Ik kom net terug van een dankdagdienst met de kinderen, leerkrachten en (groot)ouders van die kinderen. Wat heeft zo'n kerkdienst nu voor meerwaarde boven -in het gunstigste geval- dat iedere (groot)ouder thuis de Bijbel leest en dat in elke klas een verhaal uit de Bijbel wordt verteld?

Die meerwaarde ervaar je! Want naast het lezen van de Bijbel lees ik ook de snoetjes van die kinderen en lees ik de dankbare gezichten van ouders die erachter zijn gekomen -door de Heilige Geest!- dat het niet vanzelfsprekend
is dat jongere generaties de lof Gods zingen.

Naast dit argument vanuit de bevinding van Gods kinderen is er ook een theologisch argument: De HEERE heeft de Bijbel aan Zijn volk en aan Zijn kerk geschonken. Je kunt de Bijbel alleen beter verstaan als je die samen met andere heilbegerige mensen leest. Het Sola Scriptura van de Reformatie bedoelt geen solisten te scheppen die met Het Boek in de hoek denken dat ze geen traditie en geen kerk nodig hebben om de HEERE te kunnen dienen.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

kerkgang