Onbekeerd en het doet mij niets

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

02-07-2005, 00:00

Vraag

Ik vrees dat ik onbekeerd ben. En het doet mij gewoon helemaal niets. Ik kan geen traan laten om de zondaar die in mij woont. Ik bid wel iedere avond voor een aantal dingen: voor bekering en een nieuw hart. Maar ik denk dat God mij niet kan horen omdat ik nog zoveel zonde doe. Wat moet ik doen?


Antwoord

Beste vrager,

Een vraag over bekering is een heel wezenlijke vraag. Daar gaat het toch om in de Bijbel? Fijn dat deze zaak je bezig houdt. Of moet ik zeggen: God is met je bezig? Zou dat het niet zijn? Wij keren ons toch vanuit onszelf van de Heere af? Wij vragen niet naar God en niet naar de bekering. Maar de Heilige Geest leert ons vragen naar bekering. Denk maar aan Paulus op de weg naar Damaskus. De eerste de beste vraag die hij stelt (en als voorbeeld voor elk mens) is: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

“Ik vrees dat ik onbekeerd ben”, zo schrijf je. Waarom vrees je daarvoor? Is het niet omdat je graag bekeerd wil zijn? Trouwens elk kind van God heeft geleerd wat het is om onbekeerd te zijn. Niet maar: ik ben bekeerd; maar ook: ik ben onbekeerd. Juist dat doet roepen om bekering.

Wat is onbekeerd? Het is: zonder de Heere kunnen leven. Het is nog met je rug van God afgewend zijn. Geen oog hebben voor de noodzaak, maar ook niet voor de heerlijkheid van het leven der bekering. Bekering heeft elementen die je kunt waarnemen, zonder erop te rusten. Bekering heeft het element van: strijden tegen de zonde; verdriet om de zonde; verlangen naar God; graag naar de kerk gaan om het Woord te horen; zowel de geboden van God als de beloften van God liefhebben; je Bijbel niet ongeopend kunt laten; je gebed wordt anders, enz.

“Ik kan geen traan laten”, schrijf je. Niet iedereen heeft tranen uit zijn ogen. Maar het gaat om de pijn in je innerlijk, als je denkt over het verkeerde dat in je woont. Als er iets van de liefde van God in je hart is, dan ken je ook het verdriet over de zonde. Dat kan niet anders. De duivel kan veel naspelen, maar nooit verdriet en strijd tegen de zonde, want dat wil hij juist niet. Denk goed en groot van God. Misschien denk je over God alleen als de Rechtvaardige en de Heilige. Dat is Hij ook, maar Hij heeft Zich vooral geopenbaard in Christus als een vergevend God en Vader. Denk toch veel aan Hem in Zijn liefde. Dan gaat het je echt wat doen. Het laat je niet meer onbewogen.

Hij kan je niet horen omdat je nog zoveel zonde doet? Allereerst: doe je de zonde graag? Ja, dan zal God je niet horen. Want je wilt dan juist geen kind van God zijn. Als je willens en wetens aan bepaalde zonden vast houdt en ondertussen bidt om bekering en een nieuw hart, dan is zo’n gebed onoprecht. Maar ik begrijp uit je brief dat dat bij jouw niet het geval is. Het gaat bij jou meer om het erkennen zondaar te zijn en zo van de zonde af te komen. Dan zegt het Woord van God, dat de Heere juist zondaren ontvangt. Nooit kwam er iemand tot God, die geen zondaar was, want zondeloze mensen zijn er niet. God rekent op zondaren, ook op jou. Jezus zat aan met zondaren en tollenaren.

“Wat moet ik doen”, vraag je. Denk aan de beloften van de Heere en pleit er op. Hij dringt bij jou aan: wend je naar Mij toe en wordt behouden. Nooit kun je tot God komen dan in de weg van de beloften. God kan ons niet horen als je zomaar bij Hem komt aankloppen, maar als je komt met Zijn eigen Woord, dan is Hij één en al oor. Dus wat je moet doen, is niet zonder meer bidden om bekering en een nieuw hart, maar dat doen pleitend op Gods beloften. Zo in de geest van Ez.36: “Heere, U hebt beloofd dat U een nieuw hart wil geven. Ik pleit op dat Woord van u en U hebt beloofd dat u geen bidder laat staan”. Al de beloften van God zijn in Jezus Christus “ja en amen”. God kan nooit van Zijn Woord af. Wat een vastheid ligt er in het pleiten op Zijn eigen Woord. Luther zei: “gooi God de zak van Zijn beloften maar voor de voeten, daar kan Hij niet overheen stappen.” In die weg zal de Heere horen en je geven wat je hart van Hem begeert. Een gezegende tijd toegewenst met Christus.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

onbekeerd
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Beste ds. M. J. Paul. Ik heb een heel korte vraag aan u. In een lezing zei u dat er een organisatie in Nederland is die soms wel twee weken vast en dan naar een beurs gaat waar allerlei occulte dingen...
1 reactie
02-07-2016
Aan ds. Van den Brink. Ik heb 20 juni met belangstelling het doopdebat gevolgd dat u gehouden hebt met ds. Ezinga. (Voor de duidelijkheid, mijn vraag gaat o.a. over de vragenbeantwoording in (vanaf mi...
1 reactie
02-07-2014
Ik, jong meisje, heb een paar weken geleden een jongen leren kennen. Het was geen liefde op eerste gezicht. Een paar weken later gebeurde er iets heftigs in mijn leven waarin ik zijn steun nodig had. ...
Geen reacties
02-07-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering