Hoedje vergeten

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik was een keer bij een bruiloft en toen was ik mijn hoedje vergeten die ik altijd zondags op heb. Toen ik thuis kwam, zei mijn moeder: waarom draag jij zondags dan ook een hoedje, kun je dat gelijk ook maar niet meer doen. Maar ik was het echt vergeten en toen ik het een keer op zondag was vergeten, ben ik zelfs naar huis terug gefietst (4 km) om het te gaan halen. Nu is mijn vraag: Ik heb in deze dienst ook voor het bruidspaar gebeden en mijn moeder zei dat dat nu niet geldig is omdat ik geen hoedje op had, terwijl ik dat wel gewend was. Is dat zo? Graag beantwoorden door een CGK-dominee.

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp dat het bij jullie de gewoonte is dat iedereen een hoed draagt. Ik sta daar ook achter. Ik denk dat het te ver gaat als er gesteld wordt dat je gebed niet geldig is als je zonder hoed bent. Zeker geldt dit in jouw geval waar het een kwestie van vergeten betreft. Als je het gedaan had om uit te dagen zou het niet goed zijn, maar daarvan was bij jou geen sprake.

Sommigen gaan zo ver dat men ook aan tafel als er gebeden wordt een hoofddeksel op zet. Regels zijn goed. Het is wettig om ze te gebruiken, maar het wordt wettisch als er een te zwaar accent aan gegeven wordt. Ik hoop dat je moeder dat ook inziet.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,

Ds. A. K.Wallet

Tags in dit artikel:

hoofdbedekkingtrouwdienst