Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en Christelijk Gereformeerd

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik ga de laatste tijd steeds meer om met een meisje van de Ger. Kerk Vrijgemaakt. Zelf ben ik Christelijk Gereformeerd. Wat zijn de verschillen tussen deze kerken? Ik vraag me af of de verschillen een relatie in de weg kunnen staan. Onlangs was er een brief, die ondertekend werd door 40 predikanten uit de CGK, waarin bezwaren naar voren gebracht werden tegen de prediking zoals die in de Vrijgemaakte Kerken over het algemeen gehoord wordt. Waar komen deze bezwaren in hoofdlijnen op neer?

Antwoord

Beste vrager,

Als jullie met elkaar omgaan, leer je elkaar ook kennen. Dan zul je elkaar ook met betrekking tot de geestelijke vragen leren kennen. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jullie daar samen over spreken en dan zul je elkaar ook m.b.t de geestelijke zaken leren verstaan of je vervreemd daarin van elkaar. Ik bedoel, het gaat niet allereerste om een kerk, maar of jullie weten waar het over moet gaan in de kerk. Wat je nodig hebt om zalig te worden en met de Heere te leren leven. Al zou  je allebei van dezelfde kerk lid zijn, dan nog is het de vraag of je in de geestelijke dingen elkaar verstaat. Jullie hebben allereerst allebei nodig de werking van de Heilige Geest om te weten waarop het aankomt. Dus een relatie kan onder druk staan omdat je verschillend denkt en leeft in de zaken van het Koninkrijk van God.

Dan de vraag over de verschillen tussen de Christelijke gereformeerde prediking (zoals die behoort gebracht te worden) en de prediking zoals die (overwegend) in de vrijgemaakte kerken gebracht wordt. Enkele zaken die steeds weer aan de orde zijn in de verhouding tot beide kerken en die gevolgen hebben voor de prediking en die ook door de 40 predikanten benadrukt zijn, betreffen:

De verbondsbeschouwing: het is terecht dat alle gedoopten in het genadeverbond zijn. Maar er dient duidelijk gezegd te worden dat er tweeërlei kinderen van het verbond zijn, nl door geboorte en ook door wedergeboorte. Wij mensen hebben allemaal nodig om van nieuws geboren te worden. Daarin gaat het over het werk van de Heilige Geest. Gedoopt zijn betekent nog niet dat we in zaligmakende zin een kind van God zijn. het dient in ons leven te komen tot een inwilligen van het verbond, het met God eens worden en in die weg aan de weldaden van het verbond deel te krijgen.

In de tweede plaats gaat het over de gemeentebeschouwing: Gaan we er van uit dat alle kerkgangers ware gelovigen zijn? Er dient duidelijk gezegd te worden dat er twee soorten kerkgangers zijn: bekeerden en onbekeerden (met alle variaties in beide). Waarachtige bekering is nodig om te delen in het heil van Christus. Als er over bekering gesproken wordt, gaat het dan ook over de eerste bekering, waarin wij ontdekt worden aan onszelf en onszelf leren zien zoals we zijn geworden door de zondeval? Het doopformulier spreekt over het feit dat wij van nature kinderen des toorns zijn. Daarmee zijn ook vragen aan de orde als: hoe worden wij bekeerd? Is dat allemaal op dezelfde manier? Wordt dit gehoord in de prediking?

Ten derde is er de visie op de beloften  De beloften zijn inderdaad voor allen die onder het Evangelie leven. Maar de vraag is: hoe gaan we om met de beloften? Het gevaar is dat we aan de belofte genoeg hebben en niet leren smeken om de vervulling van de beloften. We dienen werkzaam te zijn met de beloften en er op te pleiten: Heere, doe wat U beloofd hebt.

Ten vierde zou ik willen wijzen op de noodzaak van bevindelijke noties in de prediking. Daarin gaat het over: hoe komt Christus in mijn hart; hoe word ik het eigendom van Christus;  Hoe komt er plaats voor Christus in mijn leven? Dus de vragen van geloof en geloofsgroei in het leven van de gelovige. Er dient geloof aanwezig te zijn als we spreken over geloofsgroei.

Tenslotte zou ik je willen wijzen om er op te letten of er ook gewaarschuwd wordt. Er is een brede en een smalle weg; een weg naar het eeuwig verderf en een weg naar de heerlijkheid. Je kunt niet God dienen en ook de wereld.

In de voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal  moet je horen dar er gewezen wordt op het echte leven met de Heere. En als we zonder Christus leven, gaan we verloren. Dit zijn enkele notities die in gesprek met de Vrijgemaakte Kerk gehanteerd worden vanuit de Christelijke Gereformeerde Kerken.  Onderzoek deze dingen eerlijk en biddend en bespreek ze met elkaar.

Hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet