Heilig Avondmaal omdat je niet buiten de Heere kunt

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

25-02-2005, 00:00

Vraag

Ik heb net op Refoweb een vraag gelezen over het Heilig Avondmaal. Ik heb precies dezelfde vraag namelijk: mag je aan het Avondmaal omdat je niet buiten de Heere kunt, of moet je hiervoor door God geroepen zijn? De vraag is precies hetzelfde, maar ik ben lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk, en bij ons in de kerk wordt juist gezegd dat je de Heere verdriet doet als je niet aangaat. Want door aan het Avondmaal te gaan zeg je dat je niet buiten Hem kunt.

Ik ben het ermee eens dat je niet buiten de Heere om kan leven, maar ik vind het moeilijk dat het bij ons in de kerk zo is dat je aan kan gaan zonder dat je door de Heere geroepen bent. Het is geen vanzelfsprekendheid om aan het avondmaal te gaan, maar dat wordt het op deze manier bij ons in de kerk wel. Je wordt er zelfs op aangekeken als je niet gaat! Ik zit nu op belijdeniscatechisatie bij ons in de kerk en dan komt het Avondmaal steeds dichterbij...

Deze vraag houdt mij heel erg bezig. Ik lees er veel over en bidt de Heere ook om Zijn leiding hierin, maar ik ben er nog niet uit. Daarom graag een reactie van een Chr. Geref. dominee. 


Antwoord

Beste vrager,

Op enkele dingen die je aan de orde stelt zal ik ingaan.

1. Ik keek wat vreemd  aan tegen je stelling: Mag je aan het Heilig Avondmaal gaan, alleen omdat je niet buiten de Heere kunt zonder dat je door de Heere geroepen bent? Ik meen toch echt dat het ene niet zonder het andere kan. Als iemand niet buiten de Heere Jezus kan is dat een gevolg van het feit dat hij geroepen is door de Heere. Die twee zaken kun je niet van elkaar losmaken. Als de Heere je door Zijn Woord roept en je wordt aan Hem verbonden heeft dat tot gevolg dat je niet meer buiten Hem kunt en wilt leven. Het beste bewijs van je geroepen weten is dat je niet meer zonder de Heere kunt. En misschien nog duidelijker: als je niet meer zonder de Heere Jezus kunt. Als je ziet dat je Christus nodig hebt om je zonden te verzoenen, is dat een vrucht van Gods werk in je leven.

2. Jij tobt met de vraag over de relatie belijdenisdoen en de viering van het Heilig Avondmaal. Ook daarin moet je niet vergeten dat jij geen belijdenis kunt doen als je je niet door de Heere geroepen weet. De vraag naar het belijden van de naam van de Heere zal ook vrucht dienen te zijn van je geroepen weten door de Heere. De vragen van jouw belijdenisdoen zullen in principe dezelfde vragen zijn als van de toegang tot het Heilig Avondmaal. We moeten niet scheiden wat de Heere heeft samengevoegd. Belijdenisdoen is je doop overnemen en toegang vragen tot het gebruik van de sacramenten, cq.het Heilig Avondmaal. Het belijdenisdoen staat niet op zichzelf. Het is geen sacrament, maar is ingesteld om de sacramenten zuiver te houden. Niet iedereen kan aan het Heilig Avondmaal. Alleen zij, die tevoren hun geloof beleden hebben.

3. Toch is het voor jou een vraag: mag ik Heilig Avondmaal. vieren? Die vraag kan niet beantwoord worden louter met het antwoord: natuurlijk, want je hebt belijdenis gedaan. Er is elke keer weer een voorbereidingsdienst nodig om ook weer echt voorbereid te worden. Ook mag het niet zo zijn, dat het een vanzelfsprekendheid wordt in de gemeente: je hebt belijdenis gedaan, dus moet je ook aan het H.A. Er kan een tijd nodig zijn in je leven om te rijpen en meer zicht te ontvangen op het gebruik van het Heilig Avondmaal. Er is niets vanzelfsprekend in het koninkrijk van God. Maar je mag geen belijdenis doen en het Heilig Avondmaal ver van je af houden. Er dient een verlangen te zijn om aan te gaan.

Als je hier wat meer over wilt lezen uit eigen kring dan kan ik je verwijzen naar boekjes van Prof. Van der Schuit: “Ten dis geleid” en Prof Wisse: “Doe dat totdat Hij komt” en ook “Mijn belijdenis”, van prof. Wisse.en het boekje van ds. Velema: “Een levend lidmaat”. Verder het artikel van prof. Velema in “Liefde voor Gods Kerk”

Ik hoop dat je met de vraag naar het Heilig Avondmaal in de strijd komt. De Heere roept je aan de dis en als je op je zelf ziet dan kun je niet? Hoe moet het dan? Vluchten naar de Heere met het gebed: zend Uw licht en Uw waarheid, opdat die mij geleiden. De Meester is daar en Hij roept je. In die weg zal de Heere uitkomst geven en de weg naar Gods heilige tafel ontsluiten.

Als je verder vragen hebt, dan hoor ik dat wel. Veel de nabijheid van de Heere toegewenst en luister naar Zijn dierb’re stem.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik hoorde eergisteren van mijn beste vriend dat de zoon van een hele goede kennis van ons joods is geworden. Dit raakte mij heel erg. Ik bedoel, waarom zou je van een Christus-belijdende overgaan naar...
1 reactie
25-02-2014
Waarom blijven refo's en (vooral) Ger. Gem.-dominees en ambtsdragers zo vaak in hun eigen kringetje zitten en zijn ze bang voor alle christelijkheid die misschien 'anders' is (maar wel christelijk) bu...
3 reacties
25-02-2015
Ik ben soms heel laat ongesteld. Heb dan al meer dan week last en het komt dan maar niet. Behalve als ik dan gemeenschap heb met mijn man, dan is het er binnen paar uur of de volgende ochtend. Is dit ...
3 reacties
25-02-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering