Niet mogen voetballen in verenigingsverband

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik hoor steeds dat je niet mag voetballen (in verenigingsverband). Waarom is dat nou eigenlijk? Ik vind dat zulke flauwekul! Het is gewoon sport op het laagste amateurniveau, geen winstbelang. Ik doe het gewoon graag. Waar staat het in de bijbel? Toen de bijbel geschreven is had men nog geen voetbal. Het Woord wordt vertaald zoals sommige mensen het willen zien, dit uit een soort vroomheidscompetitie. Ik wil God best eren, maar niet de mensen die zulke regeltjes in de loop der tijd hebben bedacht omdat ze toevallig zelf niet om voetbal geven. Waarom is dan de zaterdagcompetitie in het leven geroepen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp dat het jouw probleem is, dat je graag op een voetbalclub zou willen, maar van diverse kanten wordt je dit afgeraden of verboden. Vooraf zou ik willen vragen: probeer niet te snel met woorden als “flauwekul” aan te komen, maar vraag bij deze mensen, misschien wel je ouders, door waarom zij er tegen zijn.

Je hebt het over een bepaalde Schriftuitleg van de Bijbel als een soort vroomheidscompetitie.
Ik kende dat woord niet zo, maar i.v.m. de sport is het wel aardig gevonden. Je bedoelt dat ze jouw tegenspeler zijn, denk ik. De Bijbel noemt het woord voetbal niet, maar spreekt wel over sport in het algemeen. In 1 Tim.4:8: want de lichamelijke oefening is tot weinig nut, maar de godzaligheid is tot alle dingen nut. Hier staat dus niet dat sport geen enkel nut heeft, maar wel zeer weinig en zeker als het gaat om de dienst van God. Sport moet dus ten goed komen aan je gezondheid en geen nadeel opleveren voor de dienst van de Heere.

Er zijn namelijk diverse soorten sporten. Bij de ene gaat het wat anders en ook minder ruw toe dan bij de andere sport. Voetbal staat over het algemeen bekend als een tamelijk ruige sport. Niet alleen op het veld, maar ook langs de lijn. Vaak zijn de vloeken niet van de lucht. Door de bank genomen kun je zeggen dat het niet alleen de voetbal is, die bezwaren oproept, maar vooral de sfeer er om heen. Een partijtje voetbal kan heel goed zijn. In sommige kerkelijke gemeenten doet men een uur van een bepaalde avond aan sportactiviteiten met elkaar. Dat is een heel goede zaak. Fijn als er een lokaliteit is waar je met elkaar sportief bezig bent. Dan ben je van een heleboel bezwaren af.

Algemene bezwaren tegen een voetbalvereniging zijn: A. Kom je niet gauw in een sfeer, waarin met God geen rekening gehouden wordt. B. Gaat de sport niet teveel van je vragen? Denk aan de trainingen. Wat heeft prioriteit? Geen tijd of bijna niet voor catechisatie en de jeugdvereniging, omdat veel tijd besteed wordt aan je sport. C. Het gevaar dat je bij goede resultaten meer wilt en dat je in de slavernij van de sport komt, met het gevaar dat je ook graag op de hoogte wilt blijven van de zondagssport. D. Bij veel omgaan met jongeren van een bepaalde voetbalvereniging is er de mogelijkheid dat je vrienden wordt met hen die zonder God leven en je je door hen laat leiden.

Je hebt wel gemerkt dat ik steeds gezegd heb: “er is het gevaar dat”. Ik ken jou niet, maar je moet heel standvastig zijn en weten wat je wilt om in een bepaalde vereniging niet op te gaan in de sport en alles wat er mee samen hangt. Onlangs hoorde ik iemand die met de sportwereld goed op de hoogte was. Deze man gaf het volgende advies: Hoeveel tijd kost het mij? Hoe is de sfeer op de sportvereniging? Overleg met de trainer of er wordt gevloekt, hoe de sfeer in de kleedkamer is; vraag je af: kun je er christen kunt zijn? Beheerst het spel jou of beheers jij het spel? En vooral vraag steeds met de dichter van Ps.86: Leer mij naar Uw wil te handelen. Ik hoop dat je eer een beetje uitkomt.

Hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

sport(en)