Moeilijke gemeenschap en glijmiddelen

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Wij zijn nu bijna twee jaar getrouwd en vanaf het begin hebben wij moeite met gemeenschap. Dit komt omdat mijn man niet met zijn penis bij mij naar binnen kan. Het doet niet zeer, ben heel ontspannen, ook denk ik dat mijn vagina vochtig genoeg is. We hebben het veel geoefend, maar het lukt gewoon niet. Nu hebben wij een hele grote kinderwens, dus dat is een probleem. Wij gebruiken nu bijna een jaar glijmiddel (Durex play), en als we dat gebruiken dan lukt het ons zonder enige moeite wel. Maar nu komen de twijfels of dat wel wat is met een glijmiddel, is het niet zaaddodend? Nu heb ik op internet wat rond gekeken en kwam op een site die waarschuwt voor glijmiddelen, want die zijn slecht voor het sperma. Zij raden aan om Pre-Seed te gebruiken, dat is speciaal gemaakt voor mensen die een kinderwens hebben en tobben met gemeenschap. Nu is onze vraag of u iets van dit product weet, of het ook echt aan te raden is, of dat het geen 'verzinsel' is. Misschien heeft u nog wel een hele andere tip omtrent onze gemeenschap? Wij hopen dat u ons kunt en wil helpen. Alvast vriendelijk bedankt!!

Antwoord

Beste briefschrijfster,

Het klopt dat glijmiddelen niet goed zijn voor de kwaliteit van zaad (overigens is het niet te gebruiken als anticonceptivum).  Pre-seed heeft inderdaad geen negatieve effecten op de spermacellen. Het zal ongetwijfeld wel veel duurder zijn dan andere glijmiddelen.

Je vraagt ook nog naar een mogelijke andere tip. Dat is best moeilijk te geven omdat diverse factoren een rol kunnen spelen bij vaginisme. De oorzaak kan dus per persoon zeer verschillend zijn. Omdat er vaak verkramping plaatsvindt van de bekkenbodemspieren kan het sowieso helpen om oefeningen aan te leren om zich van deze spieren bewuster te worden en te leren ze te ontspannen. Een fysiotherapeut kan daarbij helpen. Blijft het probleem nog hardnekkig, dan is het wellicht raadzaam om een seksuoloog te consulteren.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk